Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Jaarresultaten: andere toppers in België en Frankrijk

Geschreven door Laurent Norro op 08-01-2018

De favoriete auto’s van de Belgen en de Fransen zijn niet dezelfde. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkoopcijfers. Smaken mogen dan wel verschillen, maar de grote trends in autoland lopen wel steeds meer gelijk.

Net als in België was 2017 een goed jaar voor de verkoop van nieuwe auto’s in Frankrijk. Bij onze zuiderburen werden meer dan 2,1 miljoen nieuwe auto’s verkocht. In België werden er exact 546.558 ingeschreven. We vergelijken hier niet de verkoopcijfers van beide landen, maar willen zien of de Fransen en Belgen een gelijkaardige smaak hebben qua auto’s.

Andere top vijf

In de Franse top vijf staan respectievelijk Renault, Peugeot, Citroën, Volkswagen en Dacia. In België is die top vijf anders, maar Renault blijft ook hier de favoriete constructeur van de bevolking. Vlak daarna vinden we Volkswagen, BMW, Peugeot en Opel. In Frankrijk is de Renault Clio de bestverkochte auto, met een grote voorsprong op de Peugeot 208. In België is dat opnieuw de Volkswagen Golf. De Clio staat bij ons als tweede op het podium.

Gelijkaardige evolutie

Net als België valt Frankrijk steeds meer voor de charmes van de SUV’s. In 2017 bereikten ze een marktaandeel van 32 procent. Het gevolg? De monovolumes en berlines verliezen nog meer terrein. De favoriete SUV van het jaar in Frankrijk is weinig verrassend de Peugeot 3008. Net als bij ons verkoopt hij er als zoete broodjes. Bij de premiumwagens haalt Mercedes het van Audi in Frankrijk. Zoals bij ons verliest de diesel ook hier marktaandeel. In Frankrijk is hij zelfs – voor het eerst sinds het jaar 2000 – onder de symbolische grens van 50 procent gedoken. De hybrides zetten geleidelijk hun veroveringstocht voort. In 2017 steeg hun marktaandeel van 2,9 naar 3,9 procent. De volledig elektrische auto’s blijven op de achtergrond.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten