Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / De balans van de Belgische markt in het eerste kwartaal

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-04-2019

Het meest verkochte (nieuwe) model in België blijft de Volkswagen Golf. Maar bij particulieren gaat de voorkeur naar de Citroen C3. Privépersonen schakelen duidelijk over van diesel naar benzine.

Er zijn 155.866 nieuwe auto’s geregistreerd in België tussen 1 januari en 31 maart 2019. 37,47% van hen waren SUV’s, 29,88% gezinswagens (kleine en grote berlines) en 14,79% breaks. Ze staan alledrie ver voor de monovolumes (6,65%), de kleine stadswagentjes (1,52%) en alle andere segmenten. Maar bovenal waren 29,57% van de auto’s die begin 2019 zijn verkocht diesels. Een motorisatie die dus blijft dalen ten gunste van benzine. Die laatste brandstof voedt 63,83% van de nieuwe niet-hybride auto’s. Hybrides dekken 4,80% van de markt. CNG blijft marginaal (0,36%) maar doet het veel beter dan de anekdotische LPG (0,02%). Elektrische wagens betreffen 1,41% van de inschrijvingen. En dan vooral dankzij de bedrijven.

Bedrijfswagens versus particulieren

EV’s trekken slechts 0,59% van de particuliere kopers aan, tegenover 2,23% van de bedrijven. De ‘professionele’ wagens onderscheiden zich ook met een kleiner aantal diesels met 45,12% van de inschrijvingen tegenover 46,68% voor benzine. Aan de kant van de privéverkopen haalt diesel slechts 14,45% van de verkopen. Benzine is hier zwaar dominant: 80,58%. Zelfs de hybrides blijven nog op de achtergrond, met 3,95% bij particulieren tegenover 5,64% bij bedrijven. De CO2-uitstoot speelt zeker een rol bij de keuze voor hybride of dieselmotoren bij de bedrijfswagens.

CO2

FEBIAC, die deze cijfers publiceert en becommentarieert, geeft aan dat de gemiddelde CO2-uitstoot is gestegen in België sinds de ‘dieselbashing’. Zo is de CO2-uitstoot tussen 2016 en 2017 gestabiliseerd in België op 115,8 g/km. In 2018 steeg het gemiddelde van nieuwe wagens tot 119 g/km om 123 g/km te bereiken in Q1 2019. Deze stijging moet wel in het juiste perspectief worden geplaatst: in 1995 was het gemiddelde nog 186 g/km, tegenover 135 g/km in 2010.

De gewesten

De gegevens van FEBIAC tonen ook de resultaten per gewest. Paradoxaal genoeg is het Brussels Gewest het meest trouw gebleven aan diesel, met een marktaandeel van 35,23%. Dit komt vooral door de aanwezigheid van veel hoofdkantoren van bedrijven. In Wallonië rijdt 70,06% van de nieuwe auto’s op benzine. En het zijn de Vlamingen die het meest worden verleid door hybridisatie (5,44%) en elektriciteit (1,67%).

Golf en C3

Tenslotte leren we dat het meest verkochte model in de eerste 3 maanden van 2019 de VW Golf is met 4188 inschrijvingen, voor de Citroën C3 (3637) en de Renault Clio (3633). Daarna komen de Fiat 500, Opel Corsa, Renault Scénic, Volkswagen Polo, Hyundai Tucson, Mercedes A-Klasse en Volkswagen Tiguan. Het klassement voor particulieren ziet er heel anders uit, met Dacia en Peugeot in de top 10: Citroën C3, Renault Clio, Volkswagen Golf, Fiat 500, Opel Corsa, Volkswagen Polo, Dacia Sandero, Peugeot 208, Hyundai Tucson en Peugeot 2008. Bij de bedrijven domineert de Mercedes A-Klasse de top 10. In Brussel staat de Fiat 500 op kop, in Wallonië de Citroën C3 en in Vlaanderen de VW Golf.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten