Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Golf VIII - De 5 nieuwigheden: techniek

De komst van een nieuwe Volkswagen Golf is altijd een gebeurtenis. We leggen de focus op deze 8e generatie en zijn nieuwigheden. Hier: het technische gedeelte.

In tegenstelling tot de Golf VII, die een volledig nieuw platform begon (de modulaire architectuur MQB), neemt de VIII deze technische basis gewoon over. Volgens de ingenieurs is er niets veranderd aan de structuur op zich, noch aan het ontwerp ervan – al zijn de chassisafstellingen natuurlijk anders. Onder de kap zit er echter wel wat nieuws. Of toch wat evoluties, met bijgewerkte krachtbronnen.

8 mogelijkheden om te beginnen

Volkswagen kondigt zo maar liefst 8 nieuwe aandrijflijnen aan, met benzines, diesels, CNG, milde hybrides of plug-in hybrides. Alle motoren zijn drukgevoed met een turbo met variabele geometrie, een technologie die nog vrij zeldzaam is voor benzines (door de zeer hoge uitlaatgastemperatuur). Volkswagen kondigt ook aan dat er 48 V-hybridisaties (eTSI) beschikbaar zijn voor varianten vanaf 110 pk met DSG-robotbak. Ter herinnering, deze hybridisaties zijn slechts mild en geven enkel steun aan de motor, zonder hem ooit echt te vervangen.

Dat gezegd zijnde, is het zeldzaam in dit segment om 48 V-systemen tegen te komen. De tendens ligt eerder op 12 V, wat natuurlijk minder krachtig is. We merken ook op dat deze motoren deel uitmaken van de EA211 Evo-gamilie en dat ze volgens de Miller-cyclus werken, wat voordeliger is voor het rendement. Het benzinegamma bestaat uit 4 aanbiedingen:

  • 1 liter TSI 3-cilinder 90 pk
  • 1 liter TSI 3-cilinder 110 pk
  • 1,5 liter TSI 4-cilinder 130 pk
  • 1,5 liter TSI 4-cilinder 150 pk

Op dieselvlak wordt enkel de 2 liter-TDI ‘Evo’ aangeboden in twee vermogensvarianten. Ze zijn alletwee uitgerust met een nieuw tweetraps selectief Nox-reductiesysteem.

  • 2 liter TDI 4-cilinder 115 pk
  • 2 liter TDI 4-cilinder 150 pk

Tenslotte breidt Volkswagen ook zijn plug-in hybride aanbod uit. Dat koppelt de 1.5 liter TSI (de oude GTE gebruikte nog de 1.4 TSI) aan een lithium-ionbatterij van 13 kW (+50% capaciteit) en aan een elektromotor met twee vermogensniveaus, waarvan eentje richting de GTI gaat.

  • eHybrid van 204 pk
  • eHybrid GTE van 245 pk

Het aanbod zal waarschijnlijk snel groeien. Volkswagen kondigt al aan dat de Golf TGI (CNG of aardgas), GTI, GTD, de Golf R en de versies met vierwielaandrijving (4Motion) snel hun debuut zullen maken. Het merk rept daarentegen nog geen woord over prestaties of verbruik. De homologaties zijn waarschijnlijk nog aan de gang.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten