Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VW Caddy omgetoverd tot nieuwe Ford Tourneo Connect

Geschreven door Kevin Kersemans op 12-10-2021

Ford heeft de nieuwe generatie van zijn bestelbreak Tourneo Connect voorgesteld. De kans bestaat dat die je bekend voorkomt. Stiekem is de nieuwkomer namelijk een Volkswagen Caddy.

Voor wat, hoort wat, moeten ze bij Ford gedacht hebben. Terwijl Volkswagen de nieuwe generatie van zijn Amarok zal baseren op de nakende Ford Ranger, gebruikt Ford de recente Volkswagen Caddy als basis voor zijn volgende Tourneo Connect. Vooral aan de achterkant is de verwantschap goed te zien, al werden de achterlichten wat herwerkt en is ook de vorm van de achterklep niet helemaal identiek. De Ford-ontwerpers hebben wel best veel moeite gedaan om hun Tourneo Connect een heel eigen snuit te geven.

Ook het interieur ziet er vertrouwd uit voor wie al eens in een nieuwe Caddy gezeten heeft, al monteert Ford wel zijn eigen stuurwiel. Ook de digitale rijomgeving en de rijhulpsystemen, die bijlange niet meer hoeven onder te doen voor die van een gewone personenwagen, komen van bij Volkswagen, al is hier natuurlijk de FordPass Connect-app van de partij.

Twee koetswerklengtes

Net als de Caddy zal de Tourneo Connect beschikbaar zijn met twee koetswerklengtes en in allebei de gevallen met zeven zitplaatsen. Exacte afmetingen geeft Ford nog niet op, maar de Caddy en Caddy Maxi zijn respectievelijk 4,5 en 4,85 meter lang, dus het verschil zal hooguit enkele millimeters bedragen als gevolg van de andere bumpers. Wel vermeldt Ford de beschikbare laadlengte met enkel de voorstoelen in gebruik, namelijk respectievelijk 1.913 millimeter voor de korte versie en 2.265 voor de lange. Als optie kan ook de voorste passagiersstoel worden neergeklapt voor wie nog langere voorwerpen wil vervoeren.

1.5 EcoBoost of 2.0 EcoBlue

De Tourneo Connect zal te krijgen zijn met een benzinemotor of een diesel, de ene een 1.5, de andere een tweeliter, maar allebei met vier cilinders. Hoewel er op de achterklep van de Ford EcoBoost dan wel EcoBlue zal kleven, verraden de kenmerken dat het om VW-krachtbronnen gaat. De 1.5 op benzine levert altijd 114 pk en 220 Nm en is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of met een gerobotiseerde zevenbak. Dieselrijders kunnen kiezen voor de tweeliter met 102 pk en 280 Nm of met 122 pk en 320 Nm (Ford laat de 75 pk-versie die in de Caddy leverbaar is, dus wijselijk links liggen). De versie met 102 pk is er enkel met een manuele bak, die met 122 pk kan net als de 1.5 op benzine naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde of een gerobotiseerde zesbak. Ten slotte kan de krachtigste dieselversie ook worden besteld met vierwielaandrijving (enkel manueel). De WLTP-uitstootcijfers gaan van 126 tot 159 g/km voor de diesels en van 144 tot 170 g/km voor de benzines.

Prijzen en leveringen

De nieuwe generatie van de Tourneo Connect verschijnt begin 2022 bij de dealers. Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend maar zullen wellicht niet al te ver uit de buurt liggen van die van de Caddy. Er is sprake van drie uitvoeringen: Active, Titanium en... Sport, waarbij die laatste gekenmerkt wordt door racingstripes over de motorkap, een sportievere voorbumper en specifieke wielen van 17 duim.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten