Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Scirocco

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-03-2008

VW brengt de Scirocco weer tot leven op hetzelfde salon waar zijn voorvader het levenslicht zag in 1974, namelijk dat van Genève.

De nieuwe Scirocco behoudt zijn sportieve imago. Toch is hij veel minder expliciet als een coupé getekend, want hij is meer een driedeurs hatchback, om de ruimte achterin te vergroten. De neus verschilt sterk van die van andere VW-producten en lijkt op die van de Iroc-concept uit 2006. de Scirocco is te koop met vier motoren, met vermogens van 122 tot 200 pk. Hij heeft standaard een adaptief onderstel.

Het onderstel van de VW coupé is dus adaptief. Niet alleen de ophanging past zich aan de omstandigheden aan, ook de stuurbekrachtiging is variabel. Het geheel werkt volgens drie programma's: normaal, sport en comfort. Als de bestuurder dat wil, wordt het onderstel dus stugger en het stuur zwaarder. Het geheel past zich ook aan de wegomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder aan.

Het motorenpalet bestaat uit drie TSI's (benzine) en een TDI (diesel), allen gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Het benzine-aanbod begint bij een 1.4-turbo met 122 pk die al een topsnelheid van 200 km/h mogelijk maakt. Hij spurt bovendien naar 100 km/h in 9,7 seconden. Een trap hoger staat de 1,8 liter grote TSI met 160 pk, die voor diezelfde oefening 8 seconden nodig heeft. Hij kan bovendien als optie worden gekoppeld aan VW's nieuwe DSG met zeven verhoudingen. De krachtigste Scirocco is die met dezelfde 2.0 turbo als de Golf GTI. Met zijn 200 pk spurt hij naar 100 km/h in 7,6 seconden en haalt hij een top van 235 km/h. Ook hij kan met een DSG-versnellingsbak worden besteld, maar dan met zes versnellingen. Dieselrijders ten slotte kiezen voor de 2.0 TDI met 140 pk en 320 Nm (vanaf 1.750 o/m). Die kan ook al met de zestraps-DSG worden geleverd en spurt naar 100 km/h in 9,3 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 207 km/h. Hij heeft uiteraard ook het gunstigste normverbruik, namelijk 5,4 l/100 km.

De 4,26 meter lange coupé is nagenoeg even lang als de Golf. Toch is hij lager (1,4 meter) en breder (1,81 meter). Zijn koffer is een ruime 292 liter groot en kan worden uitgebreid tot 755 liter door de achterbank neer te klappen. Als optie is een groot panoramisch schuifdak verkrijgbaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten