Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Volkswagen-affaire: de valse geruchten

Geschreven door David Leclercq op 24-09-2015

Er wordt heel wat geschreven over het “dieselgate”-schandaal of “Volkswagengate”. Maar er doen ook veel geruchten de ronde. We willen hier duidelijkheid scheppen en een paar valse geruchten ontmaskeren.

Het lijkt erop dat de Volkswagen-affaire wat teveel aandacht krijgt. Daardoor beginnen heel wat geruchten en zelfs ronduit foute informatie de ronde te doen, en wordt dat alles soms zomaar overgenomen door de grote nationale media. We ontmaskeren hier een paar valse geruchten die we in de algemene pers tegenkwamen.

  1. De frauduleuze software heeft een invloed op de CO2-uitstoot

FOUT. De hele zaak heeft enkel gevolgen voor de uitlaatgaszuivering en heeft geen invloed op het normverbruik van de auto en dus ook niet op de CO2-uitstoot. CO2 is eigenlijk het resultaat van een verbranding (zoals ons lichaam zuurstof verbrandt dat nadien weer afgescheiden wordt onder de vorm van CO2). Het is een broeikasgas en geen vervuilende stof die bijdraagt tot de vervuiling van de omgeving. Het is wel mee verantwoordelijk voor de opwarming van het klimaat. In deze fraudezaak gaat het enkel om de vervuilende gassen, meer specifiek de stikstofoxiden (NOx). De gemeten hoeveelheid van die stoffen was 40 keer hoger dan de toegelaten norm. We moeten dus duidelijk het onderscheid maken. Bovendien mogen we ook niet te veel geloof hechten aan de testen die nu snel snel uitgevoerd worden bij andere merken. Deze ochtend kondigde het Duitse dagblad Bild aan dat de NOx-uitstoot van een BMW X3 20d 11 % hoger ligt dan de norm. We herhalen het nog maar eens: we weten dat het normverbruik nooit overeenkomt met het reële verbruik. Er moet dus voldoende tijd genomen worden om de andere constructeurs te evalueren. Het onderzoek rond Volkswagen heeft meerdere maanden geduurd. Het is dus echt niet mogelijk om op twee dagen tijd nog andere potentiële fraudeurs op te sporen.

  1. Eigenaars van modellen met de betrokken motoren zullen hun CO2-premies moeten terugbetalen omdat ze nu ongeldig zijn.

FOUT. De fraude van Volkswagen betreft enkel de vervuilende gassen – NOx in het bijzonder – en niet de CO2-uitstoot op basis waarvan de premies zijn uitgekeerd. Er moet dus helemaal niets terugbetaald worden.

  1. In België zouden 100.000 auto's betrokken zijn.

FOUT. Invoerder D’Ieteren is op dit moment bezig met een lijst te maken van de auto's die eventueel betrokken zouden kunnen zijn. Maar dat zal nog even duren, want sommige auto's waren betrokken bij een ongeval of werden vernietigd, andere zijn uitgevoerd naar het buitenland,... Kortom, elk voertuig moet opgespoord worden. En verder moet nog bepaald worden of alle 2.O TDI EA189-motoren weldegelijk uitgerust zijn met de beruchte software, want dat is niet zeker.

  1. De fraude raakt zowel benzine- als dieselmotoren.

FOUT. Op dit moment is uit de onderzoeken een fraude met de dieselmotoren gebleken. Het gaat op dit moment om één enkele motor, de 2 liter TDI EA189, die mogelijk in meer dan 11 miljoen voertuigen gemonteerd werd. De benzines zijn dus niet op dezelfde manier gemanipuleerd als de diesels, ook al stoten ze, in tegenstelling tot wat sommigen denken, ook NOx uit, aangezien ze hun brandstof aanvoeren via directe injectie. De productie van stikstofoxiden is een gevolg van een dergelijke voeding.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten