Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtest / Wat vind ik van de Volkswagen Golf 1.5 eTSI?

AutoGids-redacteur Steven Appelmans zit de coronacrisis uit met de nieuwe Volkswagen Golf op de oprit. Wat vindt hij leuk dan wel jammer aan de mildhybride 1.5 eTSI?

31.760 €
  • Score redactie 15.80/20

Overzicht :

Enig opportunisme is me niet vreemd. Dus toen ik daags voor de lockdown binnenliep bij de persdienst van d'Ieteren – de uitleenbeurt van de Audi A7 55 TFSIe zat er namelijk op – vroeg ik even langs de neus weg of ze het daar heel erg zouden vinden om de Golf 1.5 eTSI zijn quarantaine bij mij te laten uitzitten in plaats van op de persparking? Zodoende staat hier nu al een dikke maand een VW Golf VIII in Pure White/Storm Grey-exemplaar op de oprit, een periode waarin de Volkswagen voornamelijk stof heeft staan verzamelen (enkel essentiële verplaatsingen, remember).

Deze testwagen heeft amper 574 kilometer op de teller, een afstand waarvoor elke 100 kilometer gemiddeld 5,9 liter benzine nodig bleek. Afgaand op het resultaat dat we klokten in onze Gedetailleerde Wegtest van de 1.5 TSI zonder de 48-volt-ondersteuning (6,9 liter), betekent dat een winst van exact een liter. Met de bijkomende kanttekeningen dat de eTSI 150 pk sterk is (in plaats van 130 pk van de eerder gesteste VW Golf) en dat hij het schakelen overlaat aan de DSG (in plaats van een manuele zesbak).

Leuk?

Blog / VW Golf 1.5 eTSI / AutoGids

Wat meteen de eerste plezante vaststelling is: de meerprijs van 3.660 euro voor de (beperkte) elektrohulp – waarin dus evenzeer meer paarden en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling vervat zitten – lijkt dus wel te lonen. Met die opmerking dat zowel Staf als ikzelf de rechtervoet stevig in het gareel hebben gehouden. En de Golf tot op heden ook nog geen meter file heeft moeten verteren. Er dienen zich dus twee vragen op. Ten eerst, hoe heeft collega Jean-François zijn kilometers gemaald? En, ten tweede, hoeveel zou de eindafrekening aandikken als het verkeer niet zo vlot loopt als dat vandaag het geval is? Kwesties die meteen ook zullen uitmaken in hoeverre het prijsverschil ooit terug te verdienen valt. 

Aan de pomp lijkt immers het enige echt merkbare onderscheid te zitten tussen beide TSI's. Overigens is dat goed nieuws. Zoals Jean-François het al schreef, rijdt de Golf nog altijd zoals je dat van een Golf mag verwachten: degelijk en vlot, met een inherente voorkeur voor stabiliteit en veiligheid. Vanachter het stuur van de eTSI valt dat alleen maar te bevestigen. Stil en onverstoonbaar, maar zonder veel franjes, dikt de kilometerteller aan. Het stuur voelt, dankzij de herwerkte bekrachtiging, iets natuurlijker aan dan voorheen, terwijl de ophanging ook iets comfortabeler lijkt te dempen. Kortom, het is absoluut geen straf kilometers te moeten vreten in de Golf. Noch in de TSI, noch in de eTSI.

Ook naar afwerkingskwaliteit geen klachten. Het Innovision Cockpit – de zwevende digitale console met zijn twee schermen die het dashboard overheerst – mag er dan misschien fragiel(er) uitzien, het geheel is wel degelijk goed geassembleerd en zit stevig verankerd. De zwarte plastics trekken wel meer stof aan dan de postuurtjes van ons grootmoe, wat de vraag stelt in hoeverre die laklaag krasgevoelig is. De ervaring bij andere (premium)merken leert dat één veeg met een verkeerde stofvod meer schrammen verzamelt dan er staan op de knie van onze kleinste. Benieuwd dus hoe het dashboard binnen een paar jaar zal ogen.

Jammer?

Blog / VW Golf 1.5 eTSI / AutoGids

Volkswagen pakte bij de presentatie groots uit met zijn technologische revolutie. En het is inderdaad opzienbarend wat deze Golf elektronisch allemaal vermag. Alleen de bediening van al die gadgets... Neem nu bijvoorbeeld die Digital Cockpit. Tof dat de Duitsers de digitale tellerpartij standaard voorzien. Maar waarom moet dat met zoveel personaliseringsmogelijkheden? De ervaring leert ook nu dat het geheel één keer ingesteld wordt om nadien nooit meer te worden aangepast. 

In plaats van te imponeren heeft het 10,25 duim grote scherm dan ook vooral geënerveerd omdat het een hoop geduw en geklik vergde om de info te vinden die ik zocht. Die opmerking mag gewoon doorgetrokken worden naar het MIB3-infotainmenstysteem, dat achter het 10 duim grote centrale aanraakscherm draaide. Er valt zoveel te swipen en pinchen dat zelfs de meest eenvoudige functies een paar handelingen vergen eer je ze kunt bedienen (probeer maar eens van radiostation te wisselen).

Volkswagen claimt dat er met de stem al veel te controleren valt, alleen heb ik ook nu moeten vaststellen dat het systeem het Nederlands nog altijd niet volledig machtig blijkt te zijn (ondanks dat daarin beterschap was beloofd tijdens de presentatie). Wat me brengt bij misschien wel de grootste ergernis van allemaal: wat, beste Volkswagen, is er in godsnaam mis met simpele bedieningsknoppen? Voor vrijwel alles dien je via een schuifregelaar of het centrale aanraakscherm te passeren. Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd dat dat niet kan zonder een hand van het stuur te halen. De actieve rijvakassistent is dan ook meer dan eens tussenbeide moeten komen.

Als dan het systeem ook nog eens 'bevriest', zoals dat het geval was toen ik met de Golf uiteindelijk bij D'Ieteren vertrok (een eenmalige lapsus, overigens), ben je er helemaal aan voor de moeite. Zelfs de temperatuur bijstellen ging toen niet meer. Gelukkig laat de radio zich ook bedienen via de tellerpartij en het geluid via het stuur zodat ik op die terugrit tenminste nog kon luisteren naar het gewenste radiokanaal. En met het juiste volume.

Dus

De Golf VIII verdient vooral merites voor het democratiseren van een hoop technologie. Daarin legt hij de lat inderdaad op een nieuw (lees: hoger) niveau in zijn klasse. Dat die snufjes een binaire bediening moesten krijgen, is dan weer een evolutie waarvan het nut mij ontgaat.  Het is nodeloos gecompliceerd en zeer onoverzichtelijk. En dat voor een merk dat ergonomie en gebruiksgemak altijd zo hoog in het vaandel heeft gedragen. 

Voorts blijft de Volkswagen zijn herkenbare zelve: een gedegen allrounder die op alle vlakken goed scoort zonder echter ergens echt in uit te blinken. Overigens lijkt het daarbij niet echt uit te maken of je TSI wel of niet vergezeld komt van dat e-voorvoegsel.

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Geschreven door op