Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen ID. Buzz (2022): Elektrische hippie

Geschreven door Laurent Blairon op

De Volkswagen ID.Buzz is een elektrisch busje dat het verleden met het heden probeert te verzoenen. AutoGids doet de test.

68.607 €

De VW ID. Buzz zet ons intussen al maanden aan het dromen. Van het universum van Star Wars tot de hipste stranden, de nieuwste telg van de ID.-familie speelt in op de iconische status van de historische VW-busjes om ons overstag te doen gaan en een bestelbon te laten tekenen.

Maar we zijn niet allemaal Californische surfers, ongebonden muzikanten of avontuurlijke hippies... laat staan renteniers. En laat je niet misleiden: afgezien van een (verre) gelijkenis in profiel en een achterwielaangedreven architectuur heeft de Buzz niets van zijn illustere (en destijds betaalbare) voorganger, de T1.

Qua uiterlijk heeft deze gezinsshuttle natuurlijk wel iets heel bijzonders. Verwijzingen naar de T1 zijn nooit ver weg, maar rationeel gezien neemt het eindproduct vooral veel elementen over van de ID. Buzz Concept uit 2017, gepresenteerd in Detroit en zelf voor 90 procent geïnspireerd op de conceptcar Microbus, die ook in Detroit werd voorgesteld... in 2001. Jezus, dit concept is dus eigenlijk al meer dan twintig jaar oud…

Koetswerk en afmetingen

De lengte en hoogte bleven al die tijd vrijwel identiek (4.712 en 1.927 millimeter voor de ID. Buzz, 4.720 en 1.910 millimeter voor de Microbus) en ook hun wielbasis verschilt nauwelijks (2.989 millimeter versus 3 meter). En toch is er één groot verschil qua proporties: de ID. Buzz is 7 centimeter breder (1.985 millimeter), waardoor hij een kloeker postuur heeft. Dit is voorlopig dan ook de grootste toepassing van de MEB-architectuur. Zijn sporen zijn bijvoorbeeld bijna 10 centimeter breder dan die van een ID.4/5.

De historische gimmicks zijn op sympathieke wijze gemoderniseerd: ultrakorte overhangen, een afgeplatte neus met het VW-logo in het midden van de V-lijnen, zijstrepen op de achterstijlen die verwijzen naar de koelopeningen op de flanken van de T1, om nog maar te zwijgen van de zeer fleurige tweekleurige lakafwerking. Achteraan doen de horizontale ledlichten dan weer denken aan de nieuwste Multivan T7. Eén detail in het bijzonder trekt onze aandacht: de behoorlijk geslaagde opengewerkte voorbumper, die evenwel nogal kwetsbaar lijkt in de stad...

2022 Volkswagen ID.Buzz Pro

>> Lengte: 4712mm - breedte: 1985  mm - hoogte: 1927 mm - wielbasis: 2989 mm

Interieur en kofferruimte

Achter het stuur overheerst een indruk van ruimte, vooral in de breedte, maar zonder dat je het gevoel krijgt in een bestelwagen te zitten; veeleer in een Multivan T7. De twee zijdelingse schuifdeuren achteraan zijn standaard. Kunststoffen en gerecycleerde materialen geven het interieur een heldere sfeer, heel zen. We waarderen het imitatiehouten inzetstuk dat over de hele breedte loopt en het interieur een aangename, bijna Scandinavische sfeer geeft.

Voor de rest bevinden we ons op bekend terrein: de schermen (instrumentenbord en zwevende tablet), het stuurwiel (hoewel de velg groter lijkt) en de knoppen zijn identiek aan die in de ID.3, 4 en 5. We misten alleen nog een panoramadak, maar die optie zal pas in 2023 beschikbaar zijn.

De ID. Buzz is (op dit moment) altijd een vijfzitter, met een achterbank die (enigszins) modulair is, wat in dit geval betekent dat ze meer dan 15 centimeter verschuifbaar is en neerklapbare rugleuningen heeft. Jammer genoeg is er geen mogelijkheid om de stoelen uit te bouwen zoals vroeger, of ze in de vloer weg te klappen om dit busje om te toveren tot een semibestelwagen. Dat de stoelen niet in de vloer kunnen verdwijnen, is natuurlijk logisch, want in de sandwichbodem liggen de grote batterij én de elektromotor.

Niettemin blijft het mogelijk een zeer lange vlakke vloer te creëren, alleen is die dan wel (zeer) hoog. Goed voor je rug, maar bijvoorbeeld een aantal fietsen rechtopstaand meenemen zal niet lukken. Om maar te zeggen: de ID. Buzz verliest de ‘Transporter’-troeven waaraan VW ons tot de recente Multivan T7 gewend had gemaakt.

Hoewel je desondanks kunt beschikken over een enorme bagageruimte (tot 2.205 liter met neergeklapte achterbank), is de verhouding tussen buitenmaten en laadvolume trouwens niet bijster indrukwekkend. Dankzij een specifieke indeling en de afwezigheid van een achterbank scoort de Cargo-versie op dat vlak veel beter, met een laadcapaciteit van 3.900 liter.

De opbergruimte is dan weer wél interessant, met een uitneembare middenconsole en diverse vakjes voor mobiele telefoons, portefeuilles en sleutels. Het interieur kan ook tot acht USB-C-poorten tellen, waarvan de meeste 45 watt aan stroom kunnen leveren – genoeg om een laptop of notebook drie keer sneller op te laden. Daarnaast kun je ook beschikken over een 12-voltaansluiting en een 230-voltstopcontact.

2022 Volkswagen ID.Buzz Pro

Specificaties en prestaties

Voorlopig biedt VW de ID. Buzz maar met één aandrijfgeheel aan: de elektromotor van 204 pk die wijdverspreid is in de elektrische gamma’s van de groep, gecombineerd met de grote batterij van 77 kWh (netto). De ID. Buzz laat zich meer op prijs stellen voor zijn gezellige en ontspannende sfeer dan voor zijn prestaties. Ja, je kunt in 10,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, maar de bijna 2,5 ton van de Buzz vlakt elke vorm van sensaties uit.

2022 Volkswagen ID.Buzz Pro

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

Opladen kan op wisselstroom driefasig met maximaal 11 kW, aan een gelijkstroomlader kan de ID. Buzz tot 170 kW aan. In theorie zou de batterij daarmee in 30 minuten van 5 naar 80 procent opgeladen moeten kunnen worden. Aan een laadstation dat 11 kW levert, duurt een volledige laadbeurt een dikke 8 uur.

Ons eerste tripje van ongeveer 170 kilometer resulteerde in een verbruiksgemiddelde van 17,3 kWh/100 km op de boordcomputer. Dat is niet veel, maar het was dan ook vooral een toeristisch toertje in Kopenhagen en omgeving. Officieel claimt Volkswagen een rijbereik van 402 tot 423 kilometer (WLTP), gebaseerd op een gemiddeld verbruik van ongeveer 21 kWh/100 km.

2022 Volkswagen ID.Buzz Pro

Rijgedrag

De ID. Buzz komt sowieso het best tot zijn recht bij een rustige, vloeiende rijstijl. Ondanks zijn formaat laat de VW zich vlot rijden in de stad, dankzij zijn evenwicht, zijn nauwkeurige bedieningsorganen én zijn grote glasoppervlakken, die een goed zicht rondom verzekeren. De stuurinrichting (die hier geen last heeft van aangedreven voorwielen) is licht en de draaicirkel is redelijk klein (11,1 meter van stoep tot stoep). Om de wendbaarheid te maximaliseren zijn de voorbanden smaller dan de achterrubbers.  

De ID. Buzz heeft daarentegen wel wat moeite met hellingen in een ondergrondse parkeergarage, met de smalle straatjes van een historisch centrum of gewoon parkeren bij de supermarkt – daar spelen zijn grote afmetingen (vooral de breedte en de lange wielbasis) hem parten.

Op basis van deze eerste kennismaking op goede Deense wegen kunnen we nog geen definitief oordeel vellen over de kwaliteit van de schokdemping, maar het wordt wel duidelijk dat de ontwerpers voorrang hebben gegeven aan comfort. De MacPherson-voortrein en multilinkachteras voelen geenszins stug aan, ondanks de 20-duimwielen onder onze testauto.

Op snelwegen hoef je niet bang te zijn voor zware snelheidsovertredingen, aangezien de begrenzer bij 145 km/u ingrijpt. Grote schijven van 382 millimeter vooraan garanderen zelfs dan efficiënte vertragingen, ondanks de trommels op de achterwielen. We maken terloops van de gelegenheid gebruik om de automatische inhaalhulp Travel Assist te testen, net als de spoorassistent van de nieuwste generatie (die alleen een witte lijn nodig heeft om zich te kalibreren). Deze ID. Buzz in de bocht smijten heeft weinig zin, daar is deze auto niet voor gemaakt. De stoelen zijn bijvoorbeeld wel zeer comfortabel, maar bieden weinig steun en de veiligheidselektronica grijpt hoe dan ook zeer snel in.

2022 Volkswagen ID.Buzz Pro

Belgische prijs Volkswagen ID.Buzz

Het zal niemand verbazen dat een ID. Buzz een stevige duit kost. De enige personenwagenversie die momenteel beschikbaar is, heeft een prijskaartje van 60.699 euro in Pro-uitvoering, terwijl onze Business-uitvoering al meteen 64.854 euro moet kosten. De ID. Buzz Cargo, met dezelfde aandrijving, wordt aangeboden voor 43.990 euro exclusief btw. Een prijs die allesbehalve cool is, maar andermaal de meedogenloze ‘sociale selectie’ van begeerlijke nieuwe elektrische auto’s onderstreept.

2022 Volkswagen ID.Buzz Pro

>>> Overzicht Belgische prijzen Volkswagen ID.Buzz

Volkswagen ID.Buzz – verdict AutoGids

De eerste grote elektrische eenvolumer van Volkswagen komt zijn beloften na. Het is een verleider die breekt met de ‘hightech-business’-sfeer van de meeste elektrische auto’s van het moment, eentje die geen krankzinnige prestaties nodig heeft om in de smaak te vallen. Bij een kalme en coole rijstijl komt hij het beste tot zijn recht. Ten slotte is hij begiftigd met een functionaliteit die best zeldzaam (zo niet uniek) is voor een batterijaangedreven auto, hoewel hij op dat vlak niet kan tippen aan de Multivan T6.1 en T7.

Voor VW blijft het nog even nagelbijtend afwachten of een dergelijk concept ook op de markt voldoende irrationele aantrekkingskracht kan uitoefenen om veel kopers aan te trekken. De constructeur kan natuurlijk ook rekenen op de steeds strengere beperkingen voor voertuigen met verbrandingsmotor. Voorlopig ziet het er echter goed uit, want de bestellingen zijn amper bij te houden…

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.Buzz

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker