Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Passat Alltrack: ergens tussen break en SUV

Geschreven door Cedric Derese op

Met zijn aangepaste koetswerkbescherming, vierwielaandrijving en verhoogde bodemvrijheid gaat de VW Passat Alltrack de avontuurlijke toer op. Een origineel recept dat best kan overtuigen…

Het concept

Neem een klassieke break en breng er wat koetswerkbescherming op aan. Verhoog de ophanging en voeg vierwielaandrijving toe, voor een minimum aan offroadprestaties. Tot zover het recept dat Volkswagen toepaste voor de Alltrack-variant van zijn Passat. Die richt zich onder andere op klanten die wel verlangen naar polyvalentie, maar geen zin hebben in een dikke SUV. En tegelijk kan hij liefhebbers aanspreken van grote breaks die wel oog hebben voor wat originaliteit.

  • Polyvalentie, trekkracht
  • Compromis comfort-wegligging
  • Binnenruimte, koffervolume
  • Prijsverschil met Variant 4Motion
  • Geen benzinemotor
  • Adaptieve ophanging (DCC) niet standaard

Wat er verandert

Eerst en vooral de look. Kunststof wielkastranden, chroom onder aan de bumpers en verchroomde dakrails vormen de basisuitrusting. Net als bij de vorige generatie neemt ook de bodemvrijheid toe: van 14,7 centimeter bij een klassieke Passat Variant 4Motion gaan we hier naar 17,4 centimeter. De extra centimeters versterken niet alleen het stoere uiterlijk, maar zorgen ook voor meer comfort bij het rijden over verkeersdrempels en op uitgesleten wegen.

Hoe rijdt hij?

Los van de verhoogde bodemvrijheid kreeg de Passat Alltrack de technische basis van een klassieke 4Motion, met een elektronisch gestuurde koppeling (Haldex 5). Die beheert de koppelverdeling over de assen automatisch, van 100 procent op de vooras tot een volledig gelijke verdeling (50/50). Op de weg blijft het compromis tussen comfort en wegligging uitstekend: de auto zet zich nauwkeurig op zijn ophanging, terwijl de trekkracht uiteraard onberispelijk is. Op een slecht wegdek blijkt ook het filterniveau opmerkelijk, zeker met de adaptieve ophanging (Dynamic Chassis Control, een optie van 1.100 euro), waarvan de Comfort-modus garant staat voor een nog zachtere wegligging.

Budget & uitrusting

De uitrusting van de Passat Alltrack is gebaseerd op die van een Variant 4Motion Comfortline met enkele bijkomende elementen, zoals de genoemde koetswerkkit, geïntegreerde mistlampen en een uitgebreide boordcomputer. De meerprijs ten opzichte van die uitvoering bedraagt ongeveer 3.000 euro en de invoerder biedt (op dit moment?) alleen maar dieselversies aan: 2.0 TDI 150 (37.470 euro), 2.0 TDI 190 met DSG6 (42.180 euro) en 2.0 TDI 240 met DSG7 (45.760 euro).

Concurrenten

Binnen Volkswagen zien we de Passat Alltrack vooral als een alternatief voor de Touareg, als een upgrade van de Tiguan of gewoon als een Passat Variant met (een beetje) meer persoonlijkheid. Er zijn ook andere terreinbreaks op de markt: Subaru Outback, Skoda Octavia Combi Scout (de Superb zou nog volgen) of de Opel Insignia Country Tourer…

Ons verdict

Net als zijn voorganger combineert de VW Passat Alltrack de polyvalentie van een SUV met het weggedrag van een berline. Het koetswerk is weliswaar iets origineler dan dat van een klassieke break, maar toch minder opzichtig dan dat van een grote terreinwagen. Deze formule werkt eigenlijk wel goed, vooral wat het compromis comfort-wegligging betreft.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Passat

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars