Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen T-Roc: Andere stijl

Volkswagen zet zijn SUV-offensief verder met de T-Roc. Voor zijn segment van compacte SUV’s, dat in Europa erg populair is, gingen de designers iets creatiever aan de slag dan gebruikelijk, al oogt hij nog erg braaf. Een slimme strategie?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De kleine stads-SUV T-Roc treedt met zijn 4,23 meter toe tot het segment van de compacte SUV’s, dat in Europa in volle bloei verkeert. Uiteraard staat hij op het MQB-platform dat door een erg grote reeks modellen van de groep wordt gebruikt, waarvan de nauwelijks 2 centimeter langere VW Golf VII de meest bekende telg is. Daarmee komt hij de Tiguan (die binnenkort ook gezelschap krijgt van een zevenzitsversie Allspace) en de Touareg langs onderen ondersteunen, een geheel dat later nog wordt aangevuld met de T-Cross, die nog compacter wordt dan de T-Roc en die zich tussen het A- en het B-segment gaat nestelen. Met dit gamma van 6 SUV’s (als we de Amarok meetellen, zelfs al is die meer een echte offroader) heeft Volkswagen op korte tijd de hele markt gedekt, nadat het er toch wel heel laat in is beginnen geloven.

  • Sympathiek uiterlijk, personaliseringsmogelijkheden
  • Binnenruimte, koffervolume
  • Weggedrag en rijhouding
  • Complete standaard veiligheidsuitrusting
  • Beperkte moduleerbaarheid (verschuifbare achterbank)
  • Beperkt motorenpalet bij lancering
  • Basisprijs en sommige optietarieven

Wat er verandert

Bij het zien van de foto’s en nog meer wanneer je hem in het echt onderzoekt wordt duidelijk dat de T-Roc duidelijk van de platgetreden paden wil afwijken. Dat doet hij letterlijk, omdat hij met vierwielaandrijving 4Motion kan worden besteld, maar ook figuurlijk, door zijn minder ‘gladde’ design dan wat we tot op heden van het huis gewoon waren. We voelen dat de ontwerpers zich wat meer hebben laten gaan om een minder conventioneel product aan te kunnen bieden met een meer uitgesproken persoonlijkheid. Naast zijn iets minder brave algemene lijn onderscheidt de T-Roc zich ook door wat wel een onmisbaar pakket lijkt te zijn geworden: uitgebreide personaliseringsmogelijkheden, een tweekleurig koetswerk, flitsende kleuren en de mogelijkheid om frisse tinten in het interieur aan te brengen om jong en dynamisch over te komen. Wat daarentegen niet verandert, is het motorenpalet, dat geen enkele verrassing brengt. Het lanceringsprogramma voor België bestaat uit de benzinedriecilinder 1.0 TSI met 115 pk in combinatie met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 2.0 TSI met 190 pk en de 2.0 TDI met 150 pk. Die twee laatste worden standaard geleverd met de gerobotiseerde DSG-7-versnellingsbak en de vierwielaandrijving 4Motion.

Hoe hij rijdt

Wij konden het stuur nemen van de topversie TSI 190 pk, dus met 4Motion en DSG-7. Verder was onze testauto uitgerust met de adaptieve schokdemping DCC en het stuur met variabele overbrenging (overgenomen van de Golf GTI). Kortom, een exemplaar in topvorm. De eerste indrukken: de rijhouding is goed, het zicht rondom is correct en de voorstoelen geven een degelijke ondersteuning. We bevinden ons hier op bekend terrein. Het stuur, de sturing van de DSG-versnellingsbak en de adaptieve schokdempers DCC passen zich aan het gekozen rijprogramma aan en bieden vrij uitgesproken afstellingen zodat je de verschillen tussen de rijmodi goed voelt. Daardoor is het onderscheid tussen Comfort en Sport uitgesproken, zowel voor de reacties van de versnellingsbak, de weerstand van de stuurbekrachtiging als de ondersteuning van het koetswerk onder belasting. In de laatste modus is dit duidelijk een dynamische SUV, die levendig, agiel, snedig en met weinig rolneigingen bochten neemt. Je beleeft oprecht plezier aan het stuur. In de comfortstand bestuur je een heel andere auto. Hij wordt wat plomper, filtert ook beter en rijdt minder speels maar altijd geruststellend. De balans op het vlak van rijgedrag is dus behoorlijk positief. Dat zullen we ook eens moeten nagaan in een minder goed uitgeruste versie zonder al die hulpmiddelen.

Budget & uitrusting

Het gamma begint bij 21.500 euro voor een 1.0 TSI 115 pk in basisuitvoering en loopt op tot meer dan 34.000 euro voor een 2.0 TDI 150 Elegance. Tussenin zit de 2.0 TSI Elegance voor 32.000 euro. De prijsvork is dus erg breed en het uitrustingsaanbod ook, zoals blijkt uit de lange lijst van opties en packs van maar liefst 15 bladzijden.

Concurrentie

Zoals we al zeiden treedt de T-Roc toe tot een segment in volle bloei, waar nieuwe modellen elkaar aan een enorm tempo opvolgen. Als we enkel kijken naar zijn lengte van 4,23 meter zijn de rechtstreekse rivalen de Fiat 500X (4,25 meter), Jeep Renegade (4,24 meter), Mazda CX-3 (4,27 meter), SsangYong Tivoli (4,20 meter) en de Opel Crossland X (4,21 meter) en Mokka X (4,27 meter). In de categorie net daaronder van 4,10 tot 4,20 meter, waar we onder meer de Nissan Juke (4,13 meter), Peugeot 2008 (4,16 meter), Renault Captur (4,13 meter) en de toekomstige Seat Arona (4,14 meter), Kia Stonic (4,14 meter) of Hyundai Kona (4,16 m) vinden, duikt binnenkort dan de compactere T-Cross op. Kortom, doordat cross-overs zich in verschillende segmenten gaan moeien, verliezen we soms ook een beetje het overzicht. Wat daarentegen wel glashelder is, is dat de T-Roc de grootste koffer heeft: 445 liter, uitbreidbaar tot 1.290 liter, waar zijn gemiddelde rivaal rond de 350 à 400 liter zit.

Ons verdict

De T-Roc komt op een markt in volle bloei aan met alle traditionele troeven van zijn merk: een foutloze bouwkwaliteit, mooie materialen, een stabiel maar niet erg speels onderstel, binnenruimte (maar zonder echte moduleerbaarheid) en een volledige veiligheidsuitrusting. Zo heeft hij een botswaarschuwing Front Assist, automatische noodrem met voetgangerdetectie, spoorassistent, adaptieve snelheidsregelaar (optie op de basisversie), stabilisatiefunctie voor een aanhangwagen, slaperigheidsdetectie,… Als we het zo uitleggen, krijg je het gevoel dat hij in de eerste plaats een rationele SUV is. Maar dat klopt niet, want hij kan ook fun zijn dankzij de personaliseringsmogelijkheden, de doorgedreven connectiviteit (Android Auto, Apple CarPlay, digitaal instrumentenbord Active Info Display…), de flitsende kleuren (zowel voor het koetswerk als het interieur) en het design dat uit de traditionele stijlcanons van het merk breekt. Kortom, hij verrast even sterk als hij geruststelt. En dat wordt ongetwijfeld zijn grootste troef.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen T-roc

Geschreven door op