Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Taigo: Nog eentje erbij

Geschreven door Hans Dierckx op

Wil je een kleine SUV-achtige en moet dat een Volkswagen zijn, dan nog dien je voortaan te kiezen uit drie verschillende modellen. Na de T-Cross en T-Roc is er nu ook deze Taigo.

Keuzestress? Welja, Volkswagen maakt het er niet gemakkelijker op, met deze Taigo die de T-Cross en de T-Roc vervoegt in de categorie der compacte cross-overs. Met de verwante Audi Q2, Seat Arona en Skoda Kamiq heeft de VW-groep in totaal zelfs zes stuks op stal. Het is maar een deel van het reusachtige aanbod, want meerdere grote autogroepen hebben tegenwoordig een meervoudig aanbod in dit hyperpopulaire deel van de markt.

De Taigo kennen we sinds 2020 al. Het is te zeggen: toen werd hij gelanceerd in Zuid-Amerika, onder de naam Nivus. Vanaf voorjaar 2022 wordt hij ook in Europa geleverd, vanuit de fabriek in Spanje, die ook de Polo en T-Cross maakt. Daarmee is de Taigo dan ook zeer nauw verwant.

Koetswerk en afmetingen

Onder andere de deuren zijn bijvoorbeeld dezelfde als die van de Polo, net als andere zichtbare en onzichtbare elementen. Evenals de genoemde zustermodellen staat hij op de A0-versie van het MQB-platform, maar hij is met een totale lengte van 4,27 meter wel een stuk langer (plus 20 centimeter tegenover de Polo). Iets langer ook dan de T-Roc, die nochtans op een riantere versie van die onderbouw staat, A1 genaamd.

De Duitsers maken gewag van een ‘SUV-coupé’, naar analogie met de BMW X6 en consorten. Het houdt tot op zekere hoogte steek, maar het enige wat de Taigo eigenlijk echt gemeen heeft met een coupé, is de schuine kofferklep, die nu ook weer niet zó schuin ligt. Net als andere recente producten uit Wolfsburg komt hij met verlichting die doorloopt over de breedte van de auto, zowel voor- als achteraan.

Interieur en kofferruimte

Achterin zit je zoals in een Polo, maar dan iets hoger. Dat betekent dat je als volwassene net voldoende ruimte hebt voor benen en hoofd, zonder ergens tegenaan te schurken, maar ook zonder overschot.

De boordplank is nagenoeg identiek aan die van de Polo en T-Cross. Twee kleurenschermen zijn standaard, in het geval van de tellers met een diameter van 8 duim, het centrale exemplaar meet 6,5 duim. Dat laatste kan je uitbreiden tot 8 of 9,2 duim, terwijl je voor de wijzerplaten ook een exemplaar van 10,2 duim kan krijgen. Opvallend: bij het zogenaamde Ready2Discover-systeem is navigatie niet standaard, maar kan je het achteraf tegen een meerprijs wel vanop afstand activeren. Dat wil zeggen dat de gps-ontvanger wel gemonteerd is, maar dat je dus nog eens dient te betalen om die te kunnen gebruiken.

De ergonomie is beter dan die van modellen als de ID.3 of Golf, met nog normale toetsen voor onder andere de airco en de volumeregeling, fysieke knoppen op het stuur en een klassieke draaiknop voor de koplampen.

De koffer is behoorlijk groot, met een standaardvolume van 440 liter, dat je met de rugleuning neergeklapt kan uitbreiden tot 1.222 liter. Er is ruimte voor een volledig reservewiel.

Specificaties en prestaties

Geen diesels noch elektromotoren, enkel een drie- en een viercilinder op benzine in het aanbod, beide met drukvoeding. De 1.0 kan je hebben met 95 of 110 pk, de 1.5 brengt 150 pk over naar de voorwielen. Die laatste komt standaard met een gerobotiseerde bak (DSG), en ook de 110 pk-variant kan voorzien worden van zo’n automatische schakeldoos.

Wij testten die laatste, waarvan VW ook verwacht dat het de populairste gaat zijn. Met een 0-100 km/u-spurt van 10,9 seconden presteert die naar behoren, aan een verbruik van 6 à 7 l/100 km.

Zoals we al vaker merkten bij de 1.0-turbo met DSG, moet je rekening houden met bokkige reacties bij het manoeuvreren, waarbij de auto soms iets te brutaal naar voren of achteren springt.

Rijgedrag

Geen verrassingen, aan het stuur merk je niet of je nu in een T-Cross of in een Taigo zit. De rijbeleving is typisch VW, met een goede koetswerkcontrole en een stevig bekrachtigd stuur, dat weinig gevoel doorseint, maar wel een voorspelbare overbrenging heeft.

De schokdemping is relatief soepel, en ook de geluidsisolatie is goed, waardoor de Taigo best geschikt is voor lange afstanden. Niets opzienbarends voor deze categorie, gewoon keurig.

Belgische prijs Volkswagen Taigo

De Taigo kost quasi evenveel als de T-Cross met dezelfde motor. De basisversie, de Life-uitvoering met 1 liter van 95 pk, blijft nog onder de 25.000 euro. Voor dat geld tik je een exemplaar met onder andere een lederen multifunctiestuur, alu velgen, spoorassistent en een automatische noodrem op de kop. De centrale airbag, tussen de twee voorstoelen in dus, is altijd standaard.

De 110 pk-versie is 850 duurder, en voor de DSG-bak leg je nog eens 1.535 euro op. De 1.5 heeft een basisprijs van 31.120 euro en komt met extra standaarduitrusting.

De leveringen starten in de lente van 2022.

Volkswagen Taigo – verdict Autogids

Tegenover de T-Cross voegt de Taigo weinig toe aan het Volkswagen-gamma, in essentie gaat het om een wat schuinere achterklep die een coupé-achtig effect creëert. Al bij al boet je daarbij weinig in aan praktisch gemak, en ook voor pasagiers is deze versie nog voldoende ruim. Verder is ook dit model een typische Volkswagen, een grootste gemene deler die gedwee zijn dienst doet in dagelijks gebruik.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Taigo

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker