Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen ID.5 Pro Performance (2023) - betere Cx, beter rijbereik

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Volkswagen ID.5 is eenvoudigweg een ‘coupé’-versie van de ID.4. Het schuin aflopende dak moet het rijbereik ten goede komen dankzij een betere stroomlijn.

51.490 €

Concept Volkswagen ID.5 77 kWh Performance

We hoeven niet te veel uit te weiden over de mechaniek die het koetswerk van de Volkswagen ID.5. Het is die van de ID.4, op het multifunctionele MEB-platform van de Volkswagen-groep. De enige echte verschillen tussen de twee VW-modellen zijn details van de voorbumper, de daklijn en de spoiler op de achterklep. Het aflopende profiel vermindert ook de hoogte van de ID.5 met ongeveer 15 millimeter. Als ‘coupé-SUV’ heeft deze elektrische auto een Cx van 0,26 in plaats van 0,28. Aan de wielbasis van 2,77 meter werd niet geraakt.

De ID.5 Pro Performance met de 77 kWh-batterij heeft een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 310 Nm. Deze synchrone motor met permanente magneet is op de achtertrein gemonteerd en drijft dus ook de achterwielen aan om de 2,1 ton die de auto weegt, in beweging te krijgen. Het WLTP-rijbereik bedraagt 513 km. De geïntegreerde AC-lader is er eentje van 11 kW, terwijl het maximale vermogen voor DC-snelladen 135 kW bedraagt. Het standaardonderstel kan worden vervangen door een optioneel sportonderstel met of zonder gestuurde schokdemping achteraan.

De afwerking is goed voor alles wat het oog direct kan zien. Harde kunststof is echter alomtegenwoordig in het interieur. Wat de connectiviteit betreft, biedt Volkswagen alleen USB-C aansluitingen. Je moet ook de menu's op het infotainment scherm leren begrijpen. En sommige aanraakgevoelige knoppen. Achterpassagiers verliezen door de daklijn slechts 12 mm voor hun hoofd. Het panoramadak (in het optionele Design Plus pack) voorkomt echter claustrofobie. Dankzij de bagageruimte van 519 liter blijft de SUV-coupé een gezinsauto voor vier personen.

RijgedragVolkswagen ID.5 77 kWh Performance

204 pk voor een auto van iets meer dan 2 ton geeft geen kippenvel bij het accelereren. De onmiddellijke beschikbaarheid van het koppel die typisch is voor een elektrische auto, maakt echter toch een tijd van 8,2 seconden mogelijk om op te trekken van 0 tot 100 km/u, wat lijkt overeen te stemmen met de praktijk. De ID.5 weet vlot van zijn plaats te komen en het tempo bij te houden in accordeonverkeer op de snelweg. In de stad is hij zeer aangenaam, vooral door zijn levendigheid, zijn korte draaicirkel en zijn zachte stuurinrichting. Deze souplesse aan het stuur is eerder een nadeel op kleine bochtige wegen. Vooral omdat de ID.5 bij sportiever rijden niet gespaard blijft van rolbewegingen.

De ID.5 is dus het aangenaamst in de stad, in de buitenwijken en op de snelweg. In de stad is het een echte troef dat hij maar weinig plaats nodig heeft bij het manoeuvreren, zowel bij manueel als bij automatisch inparkeren. Het verkeer in de stad leent zich het best voor rijden met de motorrem ingeschakeld (keuzeschakelaar in de B-stand), temeer omdat er geen spatels aan het stuur zijn om de energierecuperatie te regelen. Maar al te vaak is het de auto die beslist, met name bij het naderen van een rotonde.

En hoe zit het met de actieradius? Op papier bedraagt die 513 km. Op de snelweg blijft het verbruik onder de 25 kWh/100 km. Een regel van drie en je kunt rekenen op 300 km voordat je een oplaadpunt moet zoeken. In de praktijk zul je dus na een rit van zo’n twee uur een half uurtje moeten pauzeren aan een laadstation om de accu weer op te laden tot 80%. Al kun je dan net zo goed 45 minuten rekenen om opnieuw meer dan 250 km te kunnen rijden. Buiten de bebouwde kom kun je, als je de Sport-stand vermijdt, de SUV-coupé net onder de 20 kWh/100 km houden om aan een rijbereik van een kleine 400 km te komen.

Verdict Volkswagen ID.5 77 kWh Performance

De Volkswagen ID.5 is een goede EV: ruim, modern en efficiënt in de stad, met een behoorlijke actieradius. Jammer genoeg hebben de aflopende daklijn en de kleine winst qua rijbereik een hoge prijs. Tussen een gelijkwaardige ID.4 en ID.5 bedraagt het prijsverschil iets meer dan 3.000 euro. Dat is veel geld voor een 0,02 lagere Cx!

Gelukkig betekent zijn 77 kWh-batterij dat je niet al te veel last hoeft te hebben van range anxiety, ook al beperkt de 400-voltarchitectuur het snellaadvermogen tot 135 kW. Binnenin moet je te vaak een beroep doen op het infotainmentscherm – het is tijd om terug te keren naar een minder digitale ergonomie. Niettemin is deze SUV-coupé best overtuigend en veelzijdig. De VW ID.5 kan zonder al te veel beperkingen worden gebruikt door gezinnen die in of rond de stad wonen.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.5

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker