Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Bedrijfswagens: auto's op benzine of diesel worden steeds duurder

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-03-2022

Voor gebruikers van een bedrijfswagen wordt het kiezen van een auto steeds ingewikkelder, vooral omdat de kosten van modellen met verbrandingsmotor sterk zijn gestegen.

In België is de bedrijfswagen – of salariswagen – al lang een belangrijke troef om een werkgever aantrekkelijk te maken. Maar door het tekort aan halfgeleiders, de stijgende autoprijzen en de lange levertijden is de keuze van een bedrijfsauto complex geworden. Naast de vraag hoe snel het voertuig zal worden geleverd, moet rekening worden gehouden met de TCO (total cost of ownership) en met het VAA (voordeel alle aard). En in dat opzicht zijn de zaken veranderd... in het voordeel van geëlektrificeerde voertuigen.

Golf duurder dan een A3

Volgens onze collega's van De Tijd betaalt de Volkswagen Golf, een van de sterren van de fleetmarkt, de hoogste prijs voor de huidige trend. In het panel van geselecteerde voertuigen – van overwegend Duitse makelijk – zijn het de modellen met benzinemotor die het meest getroffen zijn, gevolgd door hun dieseltegenhangers. Hoewel plug-inhybrides het beter doen, zijn het duidelijk de zuiver elektrische – en dus CO2-emissievrije – voertuigen die het meest profiteren van de evolutie op de professionele leasemarkt. Op basis van gegevens van KBC Autolease volgt hier een 'rangschikking' van de meest representatieve modellen voor de evolutie van de Belgische markt tussen 2019 (vóór de pandemie) en 2022, met daarbij de TCO en het VAA-bedrag (dat vervat zit in het 'fiscale' luik van de TCO, red.):

  • Volkswagen Golf TSI (81 kW)/benzine > TCO 2022: 656 €/maand >> +29%
  • BMW X1 16d (85 kW)/diesel > TCO 2022: 765 €/maand >> +17%
  • Audi A3 Sportback TFSI (85 kW)/benzine > TCO 2022: 584 €/maand >> +16%
  • BMW 1 Reeks 116i (80 kW)/benzine > TCO 2022: 631 €/maand >> +10,7%

Afgezien van het feit dat de Golf nu aanzienlijk meerkost dan zijn neef, de Audi A3, (respectievelijk 509 en 504 euro/maand in 2019), zien we dat de stijging aanzienlijk is en kan worden verklaard door verschillende factoren, al blijft het fiscale aspect overheersen. In dit opzicht is de stijging van het VAA aanzienlijk: +65,8% voor de Golf, +50,2% voor de A3, terwijl de twee BMW's iets minder getroffen lijken te worden, met een stijging van 20% voor de X1 en 22,3% voor de 1 Reeks.

Fiscaliteit ten gunste van elektrificatie

Deze waarden steken echter vooral af tegen die voor elektrische modellen, die nauwelijks te lijden hebben gehad van de verschillende factoren die van invloed zijn op de TCO. De geselecteerde voertuigen zijn weliswaar globaal genomen duurder, maar de stijging is slechts marginaal voor een BMW iX3 waarvan de TCO met 4,5% is gestegen (958 euro/maand) en het VAA met 4,4% (204,45 euro/maand), of zelfs nihil vooreen Audi e-Tron qwaarvan TCO en VAA gelijk blijven, aangezien de vergelijking tussen 2021 en 2022 wordt gemaakt. Sterker nog, voor de Volvo XC40 Recharge daalt de TCO met 0,3%, voornamelijk dankzij een daling van het VAA-bedrag met 2,7 %.

Verwacht wordt dat deze tendensen zich de komende jaren zullen doorzetten naarmate de vlootmarkt begint over te schakelen op nulemissie, de enige manier om vanaf 2026 een aftrekbaarheid van 100% te behouden. Het signaal dat van deze bevinding uitgaat, kan echter vragen doen rijzen over de aard van het bedrijfswagenpark in België. Naast het steeds groter wordende marktaandeel van geëlektrificeerde modellen – hybride of elektrisch – zou het kunnen dat de gekozen modellen nog compacter worden met het oog op de steeds hogere aankoopprijzen. Die trend zal waarschijnlijk niet worden omgekeerd met elektrische auto's, waarvan de TCO en het VAA-bedrag nu vaak (aanzienlijk) gunstiger zijn dan die van hun benzine- of dieselequivalenten. Dat zou in combinatie met een groeiend aanbod van EV’s onderaan in de gamma’s en dus met minder onredelijke aankoopprijzen, de verandering op de bedrijfswagenmarkt moeten bevestigen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten