Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Volvo: minder berlines en breaks, meer SUV's

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-03-2021

Naast het stoppen met verbrandingsmotoren tegen 2030, wil Volvo's de voorkeur geven aan SUV's ten nadele van de berlines en breaks waarmee het zijn reputatie heeft opgebouwd.

Volvo lijkt niet op te houden met het nemen van ingrijpende beslissingen. Een begrensde topsnelheid van 180 km/u, volledig elektrisch tegen 2030 en daarmee ook een verkoop die exclusief online doorgaat. Gewaagde beslissingen die een kost of een risico met zich meebrengen en daardoor een maximale winstgevendheid vereisen. Daarom wil Volvo de voorkeur geven aan SUV's, die winstgevender zijn, en het aantal berlines en breaks beperken, die nochtans de traditie uitmaken van de Scandinavische constructeur. Het eerste voorbeeld is het verdwijnen van de V40 ten gunste van de C40 Recharge.

De ecologische paradox

Volvo wil een voorloper zijn van de 'ecologische golf' door te kiezen voor een volledig geëlektrificeerd gamma vanaf 2025 en tegen 2030 uitsluitend elektrische wagens aan te bieden. Het doel? Beantwoorden aan de ecologische doelstellingen van de verschillende politieke instanties, liefst nog voor ze worden opgelegd, en de belangrijke koolstofneutraliteit bereiken. Een missie die enorme kosten met zich meebrengt in termen van R&D, ook op industrieel en productieniveau. Het is dus essentieel om winstgevend te blijven, en wat geeft er meer marge dan een SUV?

De economische realiteit moet dus hand in hand gaan met de ecologische voornemens, met een SUV-aanbod dat de overhand zal krijgen, terwijl de berlines en breaks in aantal zullen afnemen, zonder evenwel volledig te verdwijnen. Althans, in eerste instantie. Volvo is daarbij niet de enige: de meeste constructeurs gaan akkoord dat het verkopen van een SUV meer marge met zich meebrengt dan een berline of break op hetzelfde platform. Ook Ford is tot die conclusie gekomen en ontwikkelt zelfs geen nieuwe grote berlines meer.

Alleen brengt die overgang naar SUV's ook een paradoxale situatie met zich mee als het gaat over ecologie. Want deze modellen zijn zwaarder, minder aerodynamisch en vaak minder efficiënt op vlak van binnenruimte ten opzichte van een equivalente break of zelfs een berline. En dat terwijl er wordt gestreefd naar een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.

Het voorbeeld C40 Recharge

Om deze aangekondigde evolutie van zijn gamma te illustreren, heeft Volvo de C40 Recharge gepresenteerd, een coupé-SUV die samen met de XC40 de oude V40 vervangt. Een evolutie die zich gaat verderzetten volgens CEO Hakan Samuelsson: "Traditioneel hebben we berlines, breaks en SUV's. Momenteel maken SUV's ongeveer 75% uit van onze verkoop, wat betekent dat we nog meer SUV's nodig hebben. Nu hebben we de C40 Recharge en we plannen een kleinere SUV onder de 40-reeks."

De C40 Recharge probeert de brug te maken tussen een berline en een SUV met zijn aflopende daklijn, wat zou kunnen betekenen dat er meer zulke modellen zullen komen met het voorvoegsel 'C'. "Ik weet niet of we ze allemaal C gaan noemen, maar we kunnen auto's verwachten die aerodynamischer zijn maar nog steeds hoger gebouwd zijn. De aerodynamica is namelijk belangrijk bij elektrische wagens, maar de mensen hebben heel graag een hogere zitpositie. In de toekomst zullen we dus niet zo vierkante wagens meer bouwen, maar met elegantere daklijnen."

Baby Volvo

Binnenkort zal Volvo dus nog een compacter model aanbieden dan de (X)C40 met de naam XC20 of C20, op het SEA-platform van Geely, terwijl aan de andere kant van het gamma de XC90 elektrisch zal worden. De elektrificatie is dus het gevolg van de politiek en de wil om klimaatneutraal te worden, terwijl de SUV's er komen op vraag van de klanten. Het is echter nog niet de bedoeling om volledig te stoppen met de berlines en breaks, die echter moeten worden "ontwikkeld en gestroomlijnd", aldus de baas van Volvo, die daar nog aan toevoegt dat "een praktisch en lager model ook echt interessant kan zijn."

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten