Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Euro NCAP maakt classificatie van rijhulpmiddelen

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-10-2020

Euro NCAP staat bekend voor zijn crashtests waarbij de organisatie sterren toekent aan de modellen te koop in Europa, maar nu gaat het sterrensysteem uitgebreid worden naar rijhulpmiddelen.

Door een rangorde van de kwaliteit van rijhulpsystemen aan te bieden volgens vier niveaus (Entry, Moderate, Good, Very Good) waarmee de sterrenscore van de crashtests wordt vervolledigd, voegt de Euro NCAP nog een aspect toe aan zijn repertoire en bovendien een belangrijk herkenningspunt voor de consument. Die laatste kan nu zien hoe goed een automodel scoort qua rijhulpsystemen volgens twee categorieën:

  • Competentie van de assistentie: een evenwicht tussen de technische vaardigheden van het systeem (Vehicle Assistance) en de mate waarin het de bestuurder alert en betrokken houdt (Driver Engagement).
  • Safety Backup: het vangnet van de auto in kritieke situaties.

Kwestie van evenwicht

Een tiental auto's - de Audi Q8, BMW 3 Reeks, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat en de Volvo V60 - hebben de test al doorstaan en wisten zeer variabele en soms verrassende resultaten neer te zetten.

In de categorie 'Very Good' (zeer goed) laten de Audi, de BMW en de Mercedes een goed evenwicht zien tussen een hoog assistentiniveau en een efficiënte en regelmatige betrokkenheid van de bestuurder in de controle over zijn voertuig op vlak van de competentie van de rijhulp. Qua Safety Backup bieden de drie een overtuigend noodsysteem aan om ongevallen te voorkomen en gepast te reageren in het geval dat de bestuurder niet in staat is om de controle (weer) over te nemen wanneer de assistentiemodus wordt geactiveerd.

Daarentegen kregen de twee Franse auto's de 'Entry'-score bij gebrek aan een uitgebreid of geavanceerd arsenaal aan hulpmiddelen. Daarentegen garanderen ze een effectieve betrokkenheid van de bestuurder tijdens het rijden.

Tussen de twee vinden we een verrassing met het enige model met een stekker. Tesla, nochtans een pionier in autonoom rijden, gebruikt een 'Autopilot' die te veel de overhand neemt over de bestuurder en hem niet genoeg betrekt - of zelfs helemaal niet - in de controle over het voertuig. De Amerikaanse gezinswagen biedt met zijn ongenuanceerde rijhulpmiddelen niet de samenwerking tussen mens en machine die Euro NCAP verwacht. De Ford Kuga doet het tenslotte 'Good', terwijl de Nissan Juke, de Volkswagen Passat en de Volvo V60 zich tevreden moeten stellen met een 'Moderate'.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten