Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volvo XC40 T3 : Bruisende instapper

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Volvo’s nieuwe compacte SUV werd gelanceerd met de strafste motorversies, waarvan het prijskaartje potentiële kopers nog wat afschrikte. Nu is er eindelijk de meer democratische T3, maar heeft de nieuwe driecilinder wel voldoende pit voor deze made in Belgium-SUV?

Prijs
NB
  • Score redactie 14.99 /20

De XC40 pakt uit met de ene primeur voor Volvo na de andere. Hij is niet alleen de eerste compacte SUV van de Zweedse constructeur (met zijn 4,42 meter is hij 27 centimeter korter dan de XC60), maar hij is ook het eerste model dat gebruikmaakt van het compacte modulaire CMA-platform. Deze Compact Modular Architecture wordt de ruggengraat voor een zeer uitgebreide generatie van modellen, zowel van Volvo als van het Chinese zustermerk Lynk & Co. Bovendien is de XC40 de allereerste Volvo die de titel van Auto van het Jaar in de wacht wist te slepen.

En alsof dat nog niet genoeg was, dient hij nu ook nog als lanceerplatform voor de eerste driecilinder-
motor die de Zweedse constructeur in zijn meer dan negentig jaar lange geschiedenis heeft ontwikkeld.
Een krachtbron die eind vorig jaar al, bij de presentatie van het model, werd aangekondigd, maar nu pas op de markt komt. Deze T3 zal ook als basis dienen voor de toekomstige plug-inhybrideversie van de XC40. Beide motorversies zouden het derde XC-model van het Volvo-gamma een stevige verkoopboost moeten geven. In de eerste tien maanden van 2018 werden van de XC40 namelijk slechts 58.100 exemplaren verkocht, tegenover respectievelijk 150.799 en 77.625 stuks van de XC60 en XC90.

  • Gewillige en stille driecilinder
  • Functioneel interieur
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Standaarduitrusting
  • Algemeen rijplezier
  • Verbruik kan oplopen
  • Smalle middelste plaats achterin
  • Korte zitting achterbank
  • Zicht schuin naar achteren
  • Soms opdringerige rijhulpsystemen

In dit artikel : Volvo, Volvo XC40

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker