Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volvo XC40 Recharge Extended Range (2023) - nu met achterwielaandrijving

Geschreven door Hans Dierckx op

Er zijn grondige vernieuwingswerken uitgevoerd in de machinekamer van de elektrische Volvo XC40. AutoGids doet de test met de voortaan achterwielaangedreven Recharge Extended Range.

55.550 €

Concept Volvo XC40 Recharge Extended Range

De razende opmars van stroomauto's lees je af aan de cijfers van de Volvo XC40: sinds 2022 is meer dan de helft van de in ons land gekochte exemplaren elektrisch aangedreven. Het gaat om veel stuks, want dit in Gent gebouwde model is een van de populairste van het land. Daar vertellen we wel bij dat het vooral om bedrijfswagens gaat.

Die elektrische Recharge-versie van de Volvo XC40 is te koop met 1 of 2 motoren, en beide kregen bij deze een onderhuidse modernisering. DIe heeft vooral effect op de eenmotorige variant, die overstapt van voor- op achterwielaandrijving. Naar analogie met de technisch verwante Polestar 2, terwijl uiteraard ook tweelingbroer C40 dezelfde operatie ondergaat.

Meer dan de helft van de in ons land gekochte stuks van de Volvo XC40 is elektrisch.

De synchroonmotor met permanente magneten verhuisde dus naar de achteras van de Volvo XC40 Recharge. Het andere aandrijfconcept en de veranderde gewichtsverdeling leveren een volledig nieuwe rijbalans op, daarom diende ook aan de ophanging gesleuteld te worden. De geometrie van de achterophanging veranderde, met een nieuw subframe en meer statische wielvlucht (camber), zachtere vering en stijvere rolstangen vooraan en herwerkte dempers rondom.

Het gaat om een nieuwe motor, de eerste elektrische die de Scandinavische constructeur zelf ontwikkelde en produceerde (dat laatste in Zweden). Hij schudt 185 kW uit de mouw, waardoor de Volvo XC40 Recharge 7,3 seconden nodig heeft voor een spurt van 0 naar 100 km/u.

Deze Extended Range-versie van de Volvo XC40 Recharge heeft een batterij van 82 kWh (waarvan 79 bruikbaar), wat in de praktijk goed zal zijn voor een dikke 450 kilometer autonomie. Aan een snellader kan hij een vermogen van 205 kW halen.

De tweemotorige Twin-versie van de Volvo XC40 Recharge komt met dezelfde batterij. Er is ook een instapmodel met 1 motor en een kleinere accu van 69 kWh (66 bruikbaar).

Rijgedrag Volvo XC40 Recharge Extended Range

De vernieuwing maakt vooral komaf met het voornaamste minpunt van de elektrische Volvo XC40, namelijk het hoge verbruik. Tijdens de testrit met de Extended Range noteerden we een gemiddelde van 17 kWh/100 km, wat prima is voor een hoog gebouwde auto.

De achterwielaangedreven architectuur heeft ook een goed effect op het weggedrag. De betere gewichtsverdeling maakt dat hij iets soepeler bochten rondt. Maak er echter geen stuurmansauto van, de Volvo XC40 Recharge heeft andere intenties.

De vernieuwing maakt komaf met het hoge verbruik.

Verder hebben de Zweden bij deze gelegenheid niet gemorreld aan hun populaire kleine SUV. Al is de Volvo XC40 Recharge wel weer iets duurder geworden. De basis-Recharge gaat de deur uit aan 52.450 euro. Voor de grotere batterij leg je 2.000 euro bij, terwijl de Twin 62.300 euro kost.

Verdict Volvo XC40 Recharge Extended Range

Een van de grootste voordelen aan elektrisch rijden is - in de huidige omstandigheden - de lagere gebruikskost. Wat dat betreft deed de elektrische Volvo XC40 het tot nu toe niet zo goed, maar het hoge stroomverbruik hebben de Zweden bij deze aangepakt.

Daarom blijven we daarnaast van mening dat de eenmotorige versie van de elektrische Volvo XC40 sowieso de betere keuze is. Tenzij je echt verlekkerd bent op mokerspurts, is er geen enkele zinnige reden waarom je twee motoren van doen zou hebben in dit soort elektrische auto.

  • Lager verbruik
  • Hoger rijbereik
  • Verbeterd weggedrag
  • Hogere prijs

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo XC40 , Volvo Ex40

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker