Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Alpine A110 S (2022) – en nu serieus?

Geschreven door Hans Dierckx op

Alpine blijft de A110 verder ontwikkelen, met een nieuwe en doortastendere S-versie die de kaap van de 300 pk rondt. Autogids probeerde hem uit op het circuit van Paul Ricard.

Concept

Al van bij de lancering in 2018 is de Alpine A110 een delicatesse, veel kon er eigenlijk niet meer verbeterd worden aan deze lichte tweezitscoupé, die in ons land al behoorlijk wat liefhebbers rond de vinger draaide. Voor modeljaar 2022 halen de Fransen wat extra paarden van stal, de S-versie krijgt extra trekkracht en het vermogen komt daardoor uit op 300 pk. Voorheen beschikte deze over 292 paarden terwijl de basisversie bij 252 stuks blijft.

Tegelijk ruilt deze versie van de Alpine wat van zijn speelse karakter in voor meer daadkracht. Zeker met het optionele vleugelpakket, dat extra neerwaartse druk genereert, waardoor hij zeker genoeg op zijn poten staat om de begrensde topsnelheid te laten stijgen tot 270 km/u. Je kan hem ook krijgen met semislicks, Pilot Sport 2 Cup-banden van Michelin (750 euro). Een krachtiger remsysteem met grotere schijven is standaard, net als een sportuitlaat en een vooruitrusting voor een raceharnas.

Met een prijs van 71.750 euro is de Alpine A110 S wel een stuk duurder dan de basisversie. Het lijstje beschikbare extra's is aantrekkelijk, maar inmiddels ook al wel lijvig. Gekleurde remklauwen, een carbon dak, oranje gordels, microvezel op het plafond op de boordplank, extra logo's of contrasterende stiksels: het is allemaal mogelijk, maar het stuwt de eindfactuur wel richting de 80.000 euro. Goed om weten is dat de 300 pk-versie van de 1.8-turbo ook in de iets gezapigere GT-uitvoering beschikbaar is.

Alle exemplaren van het modeljaar 2022 komen trouwens met een nieuw en beter multimediasysteem, een extra opbergtas tussen de voorzetels en een andere sturing van de gerobotiseerde bak, die minder hapert bij onverachte schakelmanoeuvres.

2022 Alpine A110 S (facelift)

Rijgedrag

Bij droog weer en op een circuit verheffen de semislicks en het vleugelpakket de A110 naar een andere liga. Zijn lichte bouw en uitgekiende balans maken hem sowieso al bijzonder doeltreffend, maar de extra paarden en hogere mechanische en aerodynamischere grip toveren de kleine Alpine om in een verduiveld gretige circuitrakker.

Niettemin blijft zijn soepele karakter voelbaar, met een achterophanging die de auto progressief laat glijden. Zowel in de gewone als in de Sport- en de Track-stand blijft het stuur bovendien fel bekrachtigd, iets te fel voor deze versie. Op de openbare weg voel je wel goed dat de S soepeler uitaccelereert dan de versie van 252 pk, maar al bij al blijft het een nuance. De geneugte van de Alpine zit in de in de eerste plaats in zijn chassis, niet in het motorvermogen.

Je voelt wel dat de aandrijflijn iets potiger geworden is, maar het verschil is niet hemelsbreed, zo staven ook de cijfers. Tegenover de gewone A110 zakt de 0-100 km/u-tijd van 4,5 naar 4,2 seconden. Dat bereik je door de lanceercontrole te gebruiken, waarbij de motorsturing even een cilinder uitschakelt, puur in functie van een wat ruwer geluid.

2022 Alpine A110 S (facelift)

Verdict

De kleine extra's van de S-versie maken van de Alpine A110 dan ook geen fundamenteel andere auto. Op de openbare weg blijft het in de eerste plaats de lichte en compacte bouw en het wendbare en zelfs speelse chassis waarmee hij de pret in gulle teugen opdist. Tenzij je echt gebrand bent op die enkele tienden van een seconde dat de S sneller aan de 100 km/u geraakt, is de standaard-A110 al rap genoeg.

Op circuit en met de optionele vleugels en semislicks voel je wel duidelijk de extra grinta, al blijft de A110 ook daar in de eerste plaats een pretauto, geen chronojager. Voor de forse meerprijs van meer dan 10.000 euro is de meerwaarde van de S bij recreatief gebruik dan ook beperkt.

Verwante testen

In dit artikel : Alpine, Alpine A110

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker