Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Suzuki SX4

Na drie jaar zonder nieuwigheden laat Suzuki weer van zich horen, met de tweede generatie van de SX4, het eerste van vijf nieuwe modellen die tussen nu en 2016 op de markt moeten komen.

Prijs
NB

De SX4 recycleert enkel de vloer van het platform van zijn voorganger. We kunnen dus redelijkerwijs spreken van een nieuwe technische basis, in die zin dat alles grondig werd herwerkt. Te beginnen met het design, dat de nieuwe huisstijl inwijdt en dat vooral vooraan expressiever werd, met grote lichtblokken voorzien van leddagrijlichten. De afmetingen liegen er niet om: de nieuwe SX4 werd bijna 20 centimeter langer (4,30 meter), waarvan 10 centimeter is toe te schrijven aan de wielbasis alleen (die voortaan 2,60 meter bedraagt). Daarmee positioneert hij zich perfect op het niveau van de Qashqai en de ASX (respectievelijk 4,36 en 4,30 meter). Enige uitzondering: de dakhoogte, die bij Suzuki heel wat kleiner is (1,58 meter tegenover 1,64 meter voor de Mitsubishi en 1,61 meter voor de Nissan), met het oog op een betere stroomlijn.

Tijdens het rijden wordt onmiddellijk duidelijk dat de nieuwe SX4 niets meer te maken heeft met het huidige model. Deze erg ontspannen cross-over werpt zich ontegensprekelijk op als een kilometervreter. Dat is niet alleen te danken aan de nauwkeurige afstelling van zijn elektrische stuurbekrachtiging (opbouw van de weerstand, lineariteit, algemene precisie), maar ook aan de soepele en voorkomende ophanging, die oneffenheden uitvlakt en koetswerkbewegingen doeltreffend in toom houdt. Alleen de SX4 All-Grip, die met zijn vierwielaandrijving zo'n zeventig kilo zwaarder is, vertoont wat pompneigingen op golvend wegdek. Anderzijds kunnen deze vierwielaangedreven versies in hun sportmodus schermen met een neutraler en evenwichtiger rijgedrag.

De nieuwe SX4 mag bij zijn generatiewissel dan al in een hogere categorie terechtkomen, zijn filosofie blijft vrijwel intact: het gaat nog steeds om een uitgekiende en erg functionele compacte cross-over. Bovendien heeft deze tweede generatie alles in huis om een veel breder publiek aan te spreken, dankzij een hoger comfortpeil, een grotere interieurruimte en een toegenomen rijplezier, stuk voor stuk factoren die hem nog een stuk veelzijdiger maken. Dan rest Suzuki alleen nog de taak om de klanten te overtuigen van zijn troeven. Geen eenvoudige opdracht, want de concurrentie is hard en de prijzen zijn aan de hoge kant.

U kunt de Eerste Test van de Suzuki SX4 nalezen in AutoGids 879 van 10/7/2013.

In dit artikel : Suzuki, Suzuki S-Cross

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker