Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Sorento Hybride: Go with the flow

Geschreven door Pascal Binon op

Kia blijft, net als veel andere constructeurs, zijn gamma verder elektrificeren. De nieuwe Sorento vormt geen uitzondering op de regel, en in afwachting van de plug-invariant hebben we hem uitgeprobeerd in zijn klassieke zelfopladende hybrideversie.

58.290 €
  • Score redactie /20

Deze vierde generatie van de Kia Sorento is de eerste die gebaseerd is op het platform voor middelgrote SUV’s van het merk. Hierdoor kan hij niet alleen plaats bieden aan drie rijen stoelen, maar – nog belangrijker – kunnen er ook twee hybrideversies van worden aangeboden. De oplaadbare variant wordt tegen het eind van het jaar op de markt gebracht. Het model waar we het hier over hebben, is dus een ‘klassieke’ hybride, die zijn batterijen zelf oplaadt dankzij de energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen.

INTERIEUR

Binnenruimte                                   18,00

Rijhouding                                       14,00

Koffervolume                                   16,00

Opbergvakken                                 16,00

Afwerking/Kwaliteitsindruk               16,00

Gemiddelde/20                           16,00

TECHNOLOGIE

Algemene ergonomie                        14,00

Kwaliteit navigatie                             13,00

Niveau connectiviteit                         14,00

Standaardveiligheidsuitrusting          17,00

Klimaatregeling                                 17,00

Gemiddelde/20                            15,00

RIJGEDRAG

Zitcomfort                                         16,00

Ophangingscomfort                          16,00

Wegligging                                        16,00

Geluiddemping                                 16,00

Samenspel motorversnellingsbak    16,00

Gemiddelde/20                            16,00

BUDGET

Basisprijs                                          13,00

Verhouding prijsuitrusting testauto   13,00

Testverbruik                                      15,00

Belastingen                                       12,00

Waarborg & uitbreidingen                 18,00

Gemiddelde/20                            14,20

Algemeen gemiddelde: 15,30

 

Conclusie

Met zijn moderne, robuuste en standingvolle design staat de Sorento bol van de kwaliteiten. Hij is superruim en -functioneel. Het interieur is ook zeer aantrekkelijk, zowel esthetisch als qua afwerkingskwaliteit, om nog maar te zwijgen van de zeer volledige standaarduitrusting en zijn garantie van zeven jaar. Op dynamisch vlak biedt de hybridisatie hem een prestatievermogen en brandstofverbruik die overeenstemmen met de verwachtingen, maar vooral te waarderen zijn het zeer hoge comfortniveau en het rijgedrag, dat zowel efficiënt als geruststellend is. Kortom, een gezins-SUV die een bijna foutloos parcours rijdt, behalve dat hij erg duur is en bovendien wordt afgestraft door een niet bijster stimulerende fiscaliteit. Om de toekomstige PHEV-versie des te meer bestaansrecht te geven?

Voor

  • Interieur- en kofferruimte
  • Algemeen comfort
  • Redelijk verbruik

Tegen

  • Premiumprijzen
  • Weinig stimulerende fiscaliteit
  • Reactietijd bij opnieuw vertrekken

In dit artikel : KIA, KIA Sorento

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker