Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 318i Touring - van 3 naar 4

Geschreven door Klaas Janssens op

Geen driepitter meer, de nieuwe BMW 318i vertrouwt weer op een viercilindermotor. Maar is een cilinder meer ook beter?

Prijs
NB

Concept

De alweer zevende generatie van de BMW 3 Reeks kan niet iedereen overtuigen met zijn looks, maar het knappe compromis tussen voldoende comfort en een hoogstaande rijdynamiek maakt veel goed. Hetzelfde verhaal binnenin, waar het eerder conservatief vormgegeven dashboard het vooral van zijn digitale toptechnologie moet hebben. Het ziet er allemaal net wat gewoner uit dan het eigenlijk is.

Natuurlijk komt de BMW 3 Reeks ook als Touring. Net zoals de berline waarvan hij afgeleid is, pronkt de breakversie met een ruimere achterbank. Het koffervolume klimt intussen van 480 naar 500 liter, met neergeklapte achterbank slikt de achtersteven tot 1.510 liter aan bagage. En daarmee heeft BMW een van de voornaamste minpunten van de vorige generaties weggewerkt. De conversie van berline naar break brengt wel een meergewicht van dik 100 kilogram met zich mee, waardoor de ophanging wat harder moet werken en het onderstel minder kwiek reageert. En omdat we met de Touring als 318i probeerden, moest ook de motor wat harder werken. 

Test BMW 318i Touring - AutoGids 2021

Rijgedrag

De BMW 318i Touring vertrouwt niet langer op een bij Mini geleende 1,5 liter-blok met drie cilinders. Voortaan ligt er opnieuw een 2 liter-viercilindermotor tussen de voorwielen, hetzelfde blok dat ook de 320i en de 330i aandrijft. Maar dan wat minder krachtig, want de krachtbron houdt het bij een vermogen van 156 pk voor een maximumkoppel van 250 Nm. Dat volstaat om in een kleine 9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en om sneller dan 220 km/u te rijden, mochten de omstandigheden dat toelaten. Ons testverbruik: 6,7 liter per 100 kilometer. Op winterbanden en in ijskoude omstandigheden.

Het chassis van de BMW 3 Reeks is zo goed dat je al gauw om extra power smeekt, want het dynamische potentieel is enorm. Toch zet de nieuwe 318i een flinke stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, want die driepitter miste toch de elegantie die dergelijke wagen verdient. De koppelkromme is wat minder explosief, meer zoals een benzine- in plaats van een dieselmotor. Maar de loopcultuur is een verfijnder, waardoor het blok minder trilt en minder gromt. De uitstekende wisselwerking met de achttrapsautomaat doet de rest.

Test BMW 318i Touring - AutoGids 2021

Verdict

Een zwarte BMW 318i Touring, dat is lekkere spek naar de hongerige bedrijfswagenbek. Ons zou je niet horen klagen, want deze combinatie overtuigt moeiteloos. Natuurlijk verdient het onderstel extra motorvermogen, maar dat neemt niet weg dat de 2 liter-turbobenzine deze 3 Reeks uitstekend past. Het is geen karakterblok, maar de 2 liter-viercilinder toont zich wel deftig genoeg om zijn plaatsje in de motorbaai te verantwoorden. Een flinke verbetering tegenover de nochtans pittig presterende 1,5 liter op drie cilinders. Verder vindt deze BMW een knap compromis tussen dagelijks gebruiksgemak en occasioneel rijplezier. 

Mag ook wel, want zelfs als 318i Touring kost deze BMW handenvol geld. En dan doe je het met een kleine multimediadisplay en een analoge tellerpartij, waardoor je de technologische mogelijkheden maar gedeeltelijk tot hun recht komen. Voor de particulier is deze BMW eigenlijk te duur, maar als bedrijfswagen beschikt de instap-3 Reeks wel over de gewenste troefkaarten.

Test BMW 318i Touring - AutoGids 2021

  • Rijplezier
  • Automaat
  • Technologie
  • Stevig geprijsd
  • Motorkarakter
  • Interieurambiance

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker