Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volvo XC60 T8 Recharge - grotere batterij

Geschreven door Hans Dierckx op

De PHEV-versie van de Volvo XC60 krijgt voor modeljaar 2022 een wat grotere batterij, en dus meer elektrisch rijbereik. De update geldt ook voor de S60/V60, S90/V90 en de XC90.

78.670 €

Concept

Staat er bij Volvo een B in de motorcode, dan drinkt-ie benzine of diesel. Exemplaren met een T, daarbij heb je altijd twee energiebronnen: benzine en elektriciteit. De verdeling is eenvoudig. De voorwielen worden aangedreven door een viercilinder, de achterwielen door een elektromotor.

Voor modeljaar 2022 hebben de Zweden al hun oplaadbare hybrides, te weten de S60/V60, S90/V90, de XC90 en deze XC60, nog eens langs de ingenieurs gestuurd voor een opfrisbeurt, die in de eerste plaats wat extra batterijcapaciteit installeerden

De als een ruggengraat gemonteerde accu kan nu 18,8 kilowattuur opslaan in de plaats van 11,6. Daarvan is 14,9 kWh bruikbaar, en dat staat garant voor een elektrische autonomie van 67 kilometer. Met de verbrandingsmotor op non-actief is de XC60 dus een achterwielaandrijver. Het is ook nog eens de krachtigste straatauto die Volvo ooit bouwde, met een systeemvermogen van 455 pk. Daarvan komen 310 stuks van de viercilinder, die zowel over een compressor als een turbo beschikt. Achteraan zit 107 kW, dat is meer dan bij het vorige modeljaar.

Rijgedrag

Wanneer beide krachtbronnen het volle pond geven, schiet deze schuit van goed 2,1 ton in amper 4,9 seconden naar de 100 km/u. Opvallend is daarbij de prima geluidsisolatie in combinatie met actief tegengeluid via de luidsprekers, waardoor je nauwelijks merkt dat er vooraan ook een motor van jetje zit te geven. Er is ook een T6-versie met een minder krachtige benzinemotor, maar nog steeds een systeemvermogen van 350 pk. Die heeft een gelijkaardige elektrische actieradius en is vooral zo’n 6.000 euro goedkoper.

Zoals ongeveer altijd bij oplaadbare hybrides is het vooral een plaatje dat het administrarief goed doet, als bedrijfswagen dan, met die miraculeuze CO2-uitstoot. De realiteit is minder ecologisch: zowel het stroom- als het benzineverbruik zijn hoog, en je hebt dan ook nog eens het ongemak dat je én moet inpluggen én af en toe gaan tanken.

Aan de XC60 in het geheel doet dat geen afbreuk, dit is nog immer een auto die met kunde en goede smaak in elkaar is gezet. De stoelen bijvoorbeeld, bekleed met gerecycleerd polyester waardoor 30% wol geweven is: heerlijk zacht en warm (het gaat niet om de exemplaren op de foto). De opknapbeurt brengt daarnaast ook een vernieuwd multimediasysteem op Google-platform mee, net zoals in de verse C40. Je moet het nu ook gebruiken om te kiezen tussen de verschillende rijmodi, terwijl dat vroeger met een knop gebeurde, wat handiger was tijdens het rijden.

En uit de EV’s komt ook de mogelijkheid om met één pedaal te rijden, waarbij gas lossen voldoende is om de auto af te remmen tot stilstand. Eens je het in je tenen hebt, wil je niet meer terug.

Verdict

De XC60 is geen spat verouderd en blijft een capabel en stijvol alternatief voor de wat opzichtigere Duitse soortgenoten. Zolang de energiefactuur voor je werkgever is, is er met deze vernieuwde T8 Recharge ook weinig mis. Voor particuliere rijders is de prijs echter veel te hoog in verhouding met de reële besparing in de gebruikskosten.

  • Stijl en aankleding
  • Potig aandrijfgeheel
  • Algehele verfijning
  • Stevige prijs
  • Gecombineerd energieverbruik
  • Bediening rijmodi

In dit artikel : Volvo, Volvo XC60

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker