Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Yamaha TMAX 560 : Almaar dikker

Geschreven door Laurent Cortvrindt op

De komst van de zevende generatie van de Yamaha TMax staat in het teken van de Euro 5-uitstootnormen voor motorfietsen. Exit dus voor de 530 cc-motor, de TMax kiest voortaan voor een nog grotere longinhoud.

Natuurlijk spreken we niet over dezelfde volumes, maar we kunnen ons voorstellen dat ze bij Yamaha bij de lancering van een nieuwe TMax net zo zenuwachtig zijn als Volkswagen bij de voorstelling van een nieuwe Golf, of Porsche bij de onthulling van een 911 – zo belangrijk zijn die modellen telkens voor hun constructeur. Maar we gaan er geen doekjes om winden, deze keer had het voor ons wat meer mogen zijn. Niet dat de TMax tegenviel, helemaal niet zelfs. Alleen hadden we wat meer vernieuwing verwacht. Dat deze zevende generatie voornamelijk als doel had het model conform te maken aan de Euro 5-uitstootnormen, dat was op voorhand bekend. Maar los daarvan hadden we toch gehoopt dat deze maxiscooter voor de rest ook zou evolueren. Bij Yamaha vonden ze dat klaarblijkelijk niet echt nodig, want deze zevende generatie lijkt wel een kloon van de zesde: zijn afmetingen, zijn ophanging en zijn remmen zijn volledig identiek.

De grootste verandering is te vinden bij de motor: de vloeistofgekoelde parallelle tweecilinder ziet zijn longinhoud groeien van 530 naar 560 cc. Zijn maximumvermogen ligt 3,5 procent hoger, zijn koppel 6 procent. Volgens Yamaha zelf zou de nieuwe TMax – de krachtigste ooit tot nog toe – zijn voorganger op twee volle lengtes zetten bij de sprint van 0 naar 80 en 100 km/u. In de praktijk is de TMax ondanks de overgang naar Euro 5 nog altijd even vinnig en alert, altijd klaar om bliksemsnel in te halen of de rode zone te gaan opzoeken. Bij 120 km/u op de snelweg draait de tweecilinder een serene 5.000 o/m, zonder de minste trilling. Zelfs bij 140 km/u heeft de TMax nog genoeg power achter de hand om prompt te versnellen. Voor de liefhebbers van de Duitse snelweg: zelfs bij 180 km/u, waar de teller het voor bekeken houdt, lijkt de motor er nog niet genoeg van te krijgen. Indrukwekkend.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars