Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alfa Romeo 4C Spider: Kabaalmaker

De Alfa Romeo 4C verkoopt als zoete broodjes. Een succes dat binnenkort ongetwijfeld nog wordt vergroot met de lancering van de Spider-versie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

In 2013 verblijdde Alfa Romeo de wereld met de lancering van de knappe tweezitscoupé 4C. Die wist ons niet alleen te verleiden met zijn prachtige design, maar ook met zijn bijzonder plezierige rijgedrag en zijn pittige turboviercilinder. Door zijn architectuur, zijn daaruitvolgende proporties en zijn obsessieve jacht op kilo's deed de 4C ons altijd wat denken aan de Lotus Elise, met dat verschil dat de kleine Brit een roadster is met een oprolbaar stoffen zeildakje, terwijl de Italiaan een coupé is. Daar komt nu dus verandering in...

Wat er verandert

Je ziet het onmiddellijk: het dak is eraf gehaald. Niet volledig, want achter de inzittenden blijft de structuur overeind en Alfa Romeo koos voor een targa-achtige oplossing. Net zoals de Elise, dus. Ook het dakje zelf doet sterk aan dat van de Brit denken, want het is een wat onhandig stoffen zeiltje dat je tussen beide zijruiten moet afrollen en dan aan de voorruit en de rolbeugel moet vastklikken. Vanaf het eind van het jaar komt een koolstofvezel hardtop beschikbaar.
De andere dakstructuur vereiste wat aanpassingen aan het achtersteven van de auto, waardoor de doorzichtige motorkap is vervangen door een gesloten exemplaar. Jammer, maar dat feit verandert niets aan de klank van de viercilinder, die nog steeds luid achter je hoofd ligt te brullen, zeker met de optionele sportuitlaat. Tegen de zomer biedt Alfa trouwens een nog sportievere uitlaat aan van de Sloveense specialist Akrapovic.
Een andere wijziging komt van de koplampen. De wat merkwaardig gevormde 'stipjes' van de coupé zijn hier vervangen door klassiekere units, die wat ons betreft homogener ogen, maar wie toch aan de ledjes gehecht was, kan ze als optie krijgen. Alle wijzigingen maken de Spider 45 kilo zwaarder dan de coupé. Dat meergewicht komt vooral van een iets uitgebreide uitrusting (airconditioning, verstelbare stoelen).

Hoe rijdt hij?

Geweldig, om meteen met de deur in huis te vallen, en zelfs beter dan de coupé, zo melden ons collega's ter plekke (schrijver dezes kon zelf nog niet met de gesloten 4C rijden). Onze testauto stond namelijk op een nieuwe, optionele race-ophanging, die de auto contradictorische genoeg bijzonder comfortabel maakt. De filtering is werkelijk uit de kunst en desondanks weet ook de schokdemping alle klappen van wegoneffenheden te verteren met een vanzelfsprekendheid die bijzonder zeldzaam is. Een ingenieur bevestigde ons trouwens discreet dat de coupé in de loop van 2016 waarschijnlijk een vergelijkbare chassisaanpassing krijgt. We kunnen het alleen maar toejuichen.
Het enige puntje van kritiek op deze Spider heeft te maken met de stroomlijngeluiden en luchtwervelingen met de kap open. Vanaf 90 km/h al maken ze bijna elke conversatie onmogelijk en door het interieur trekt permanent een kleine storm.

Budget/uitrusting

De Spider kost 73.600 euro en dat is liefst 10.000 euro meer dan de coupé, die zelf ook bijna 10.000 euro duurder werd sinds zijn lancering. Dat heeft het succes van de auto nog niet gehinderd, want de wachtlijsten lopen op tot één jaar en in ons land alleen al zijn op een kleine twee jaar 150 exemplaren verkocht (dat is 5,5 procent van alle exemplaren wereldwijd), een cijfer dat met de Spider nog stevig zal toenemen. De meerprijs van de open versie wordt trouwens ten dele gerechtvaardigd door een uitgebreide standaarduitrusting: airconditioning en (manueel) verstelbare voorstoelen zijn in de Spider geen opties meer.

De concurrentie

Toch blijft de 4C Spider dik 20.000 euro duurder dan een Lotus Elise S (220 pk), wat een fors verschil is. Jawel, het interieur van de Alfa is veel mooier afgewerkt en hij heeft een automatische versnellingsbak én een veel uitgebreider dealernetwerk achter zich, maar toch... Voor hetzelfde geld heb je bij Porsche trouwens een Boxster GTS met 330 pk, of je koopt een BMW Z4 35iS (340 pk, standaard gerobotiseerde vesnellingsbak) voor 14.000 euro minder en een 422 pk sterke Mercedes SLK 55 AMG (standaard automaat) kost 'slechts' 6.500 euro meer dan deze Italiaanse schone.

Ons verdict

De Spider is nog minder dagelijks bruikbaar dan de coupé door zijn vele stroomlijngeluiden vanaf relatief lage snelheden, maar voor de rest is dit een bijzonder plezierige auto. Zeker met het optionele racechassis, dat contradictorisch genoeg het comfort een stevige upgrade geeft. Je moet alleen met die erg hoge basisprijs kunnen leven...

TECHNISCHE FICHE - Alfa Romeo 4C Spider

Motor: 4-cilinder met turbo, 1750 cc
Vermogen: 240 pk bij 6.000 o/m
Koppel: 350 Nm bij 2.200-4.250 o/m
0-100 km/h: 4,5 s
Topsnelheid: 257 km/h
Normverbruik: 6,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 161 g/km
Basisprijs: 73.600 €

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo 4C

Geschreven door op