Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alfa Romeo Stelvio : Giorgio’s tweede

Enkele jaren terug begon FCA met project Giorgio, het platform voor Alfa's en Maserati’s in het D- en het E-segment. De Giulia was de eerstgeborene, de Stelvio is de tweede.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een aantal jaren terug was het voor FCA-baas Marchionne en co meer dan duidelijk dat Alfa Romeo een andere weg moest inslaan wilde het iconische merk niet in het sukkelstraatje belanden waar het al even beroemde Lancia ten onder is gegaan. Daartoe werd een taskforce opgericht die van start moest gaan met project Giorgio: de ontwikkeling van een nieuw platform waarop de grotere modellen van Alfa én de E-segment-Maserati’s gebaseerd moesten worden.

In de outskirts van Modena werd een opvallend anoniem bedrijfspand neergepoot waar in de grootste discretie toptechnici werden verzameld, onder meer een belangrijke motoringenieur en dito onderstel­specialist van bij Ferrari, tot grote spijt van Roberto Fedeli, toenmalig technisch directeur bij dat sportwagenmerk (zie kader). Onder hoogspanning werd aan project Giorgio gewerkt en ondertussen werd ook beslist dat de fabriek waarin de Giulia en Stelvio gemaakt zouden worden, van topklasse moest zijn. Dus werden de gebouwen van de FCA-site in Cassino helemaal ontmanteld en werd daarin een state-of-the-artautofabriek ingericht (zie kader).

Ondertussen zijn ze met zo’n 1.200, de ingenieurs en technici die binnen project Giorgio werken, en dat het er soms spannend toegaat, bewijst de wat met horten en stoten verlopen geboorte van de Giulia. Bij Alfa waren ze maar al te blij om een nieuw vlaggenschip op een geheel nieuwe leest te kunnen aankondigen, maar daar in Modena was het dag in dag uit overwerken om de beloften ook waar te maken. Uiteindelijk was de eersteling, de Giulia, er eindelijk, en wat we daarvan vinden, kon u al lezen in verschillende nummers van AutoGids. Nu volgt dus de Stelvio en later (rond 2020?) zullen ook de opvolgers van de huidige Maserati’s Ghibli en Levante volgen, gebaseerd op ditzelfde platform, naast (waarschijnlijk) andere versies op basis van de Giulia of de Stelvio.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio

Geschreven door op