Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Aston Martin Rapide S

De rode S die voortaan op de kofferklep van elke Rapide prijkt, is meer dan zomaar een symbooltje: achter de nieuwe grille van de vijfdeurs-Aston Martin gaat een grondige update schuil.

Prijs
NB

De Rapide is nog maar drie jaar jong en ondergaat al een eerste opfrisbeurt, waarbij hij een S opgespeld krijgt. Niet alleen het radiatorrooster, maar de hele snuit werd herdacht. De dragende profielen van de vleugels en de motorkap werden anders gecompartimenteerd en geperforeerd om op vooraf bepaalde wijze bij elkaar te plooien en zo de impact van een aanrijding met een voetganger beter op te vangen. Om hun toevlucht niet te hoeven nemen tot een pyrotechnisch systeem dat de motorkap doet omhoogspringen bij een aanrijding met een voetganger - laat staan tot een bollere en hogere motorkap - hebben de ingenieurs ervoor gekozen de benodigde impactzone te creëren door de twaalfcilinder met droog carter gewoonweg 19 millimeter lager in te planten. Zonder dat aan zijn schitterende silhouet werd geraakt, kon het zwaartepunt van de Rapide S dus verlaagd worden. De ADS-ophanging met adaptieve schokdempers werd dan ook lichtjes herijkt. Een win-winsituatie over de hele lijn met andere woorden...

Van downsizing of drukvoeding kan geen sprake zijn: het Britse merk is onlosmakelijk verbonden met de monumentale V12, die bij 4.000 o/m zijn orgelpijpen helemaal openzet. De motoringenieurs hebben niettemin aan de variabele distributie gesleuteld om deze atmosferische krachtbron (die eigenlijk al van 2003 dateert) nog beter te laten ademen bij zowel hoge als lage toerentallen. Daardoor stijgt het vermogen naar 558 pk bij 6.750 o/m, komende van 477 bij 6.000 o/m (+17 procent). Tegelijk daalden de CO2-uitstoot en het gemiddelde normverbruik met 7 procent (van 355 naar 332 g/km en van 14,9 naar 14,2 l/100 km).

De update van de Rapide gaat niet onopgemerkt voorbij: niet alleen werd zijn V12 flink wat krachtiger en tegelijk zuiniger, de nieuwe neus bracht ook een lager zwaartepunt mee, waardoor deze vijfdeurscoupé nog steviger op de weg ligt. Waarvoor die crashtests met zwakke weggebruikers al niet goed zijn...

U kunt de Eerste Test van de Aston Martin Rapide S nalezen in AutoGids 871 van 20/3/2013.

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin Rapide

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker