Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A1 Quattro

De naam Quattro roept bij de adepten onvergetelijke herinneringen op aan een tijd waarin autoindustrie en autosport nog één waren. De A1 Quattro voert ons terug naar die goeie ouwe tijd...

Prijs
NB

De autosport zit deze A1 Quattro in het bloed. Daarom leent hij in plaats van de kleine 1.4-turbo de 2.0 TFSI van de TTS. Deze motor levert in dit geval 256 pk en 350 Nm, genoeg om deze compacte hatchback in 5,7 seconden naar 100 km/h te katapulteren en naar een topsnelheid van 245 km/h te stuwen. Dat zijn prestaties een echte sportieveling waardig, terwijl het brandstofverbruik (volgens de normcyclus) beperkt blijft tot 8,5 l/100 km gemiddeld. Naar het voorbeeld van de andere modellen van het merk waarvan de motor dwars voorin ligt, grijpt ook de A1 Quattro terug naar het principe van een Haldex-koppeling om het motorkoppel naar de achterwielen over te brengen.

De verantwoordelijken van het merk kozen ervoor om ons een lange sessie op een afgesloten ijspiste voor te schotelen in plaats van een test op de openbare weg. Een mooie gelegenheid om de echte capaciteiten te verkennen van dit bommetje, dat voor de gelegenheid op spijkerbanden stond. Die zijn onmisbaar om de grip te vinden die we nodig hebben om de werking van het Quattro-systeem te kunnen beoordelen. De eerste rechte lijn laat ons kennismaken met een woest kantje van de 2.0 TFSI dat ons tot nu toe nog onbekend was. Zo zacht en romig als we deze motor kennen, zo brutaal lijkt hij hier te worden bij het naderen van de rode zone. Nochtans wordt hij nooit te luidruchtig binnenin, in tegenstelling tot de wastegate van de turbo, die vrolijk fluit bij iedere opschakelmanoeuvre.

Hoewel we eerst wat moeite hadden om het precieze nut van het model in te zien, begrijpen we vandaag de puur sportieve roeping van deze A1 Quattro. Audi kan nu uitpakken met het feit dat het van al zijn modellen een vierwielaangedreven variant aanbiedt. De cirkel is rond.

U kunt de Eerste Test van de Audi A1 Quattro nalezen in AutoGids 845 van 21/3/2012.

In dit artikel : Audi, Audi A1

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker