Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi A2 Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-09-2011

De Audi A2 wordt nieuw leven ingeblazen op het salon van Frankfurt in de vorm van een conceptcar. Het prototype introduceert een gesofisticeerd verlichtingssysteem. Bij mistig weer projecteert hij een rode driehoek op de weg.

De Audi A2 was tussen 2000 en 2005 een origineel model uit aluminium, maar de revolutionaire compacte stadsauto had het moeilijk om echt door te breken. Toch is hij nooit zijn imago van vernieuwende auto verloren. Het prototype dat vandaag de draad weer oppikt, heeft een innoverend verlichtingssysteem. De A2 Concept, die zijn opwachting maakt op het salon van Frankfurt midden september, verlicht de weg met trendy lampen met LED-technologie die 'Matrix Beam' werden gedoopt.

Een bundel diodes en microreflectoren genereren een verstralend grootlicht, zonder daarbij verblindend te zijn. De vezelvormige dagrijlichten omkaderen de dimlichten. Achteraan passen de LED's hun lichtsterkte aan de zichtbaarheid aan. De stoplichten hebben een intensiteit die varieert volgens de rempedaaldruk. Bij mist projecteert de auto een rode driehoek op de weg achter zich om de andere auto's beter te waarschuwen.

Een originele dynamische verlichting loopt over de volledige lengte op de flanken. Daardoor ontstaat een rode lichtband wanneer de auto in beweging is. Wanneer de richtingaanwijzer geactiveerd wordt, lopen lichtimpulsen door de volledige lichtstrook. De verlichtingsstrook heeft geïntegreerde sensoren die de eigenaar van de auto herkennen en de deuren ontgrendelen. Ook het interieur heeft recht op dynamische verlichting.

Verder is de Audi A2 een vierzitter van 3,8 meter lang. Hij is 1,69 meter breed en 1,49 meter hoog. Een controlepaneel vond zijn plaats achter het stuur. Het paneel wordt omkaderd door de toerenteller en een energie-indicator voor de elektrische motor. De vier onafhankelijke stoelen zijn op een vlakke vloer gemonteerd. De middenconsole is aan de bestuurdersstoel vastgehecht.

De designers hebben ook gedacht aan stedelingen die hun parcours met een ander vervoermiddel voortzetten. Zo is er voldoende plaats voorzien voor een fiets. De voorvork past tussen de achterste stoelen en het achterwiel past in de koffer bij de rest van de fiets. Binnenin wordt gebruik gemaakt van aluminium, polyurethaan, kunststof en polyester.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten