Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RS3, harttransplantatie

Hoewel de Audi A3 helemaal nieuw is, neemt hij voor zijn topversie RS3 gewoon het hart over van zijn voorganger. En dat is een hele opluchting...

Prijs
NB
  • Score redactie 15.80/20

Overzicht :

Het concept

Met (voorlopig) uitzondering van de A1, de Q7, de A8 en de R8 heeft elke Audi-model recht op een supersnelle RS-versie. Doorgaans werd die pas tegen het eind van de modelcyclus gelanceerd, maar sinds de A6 heeft Audi het geweer van schouder veranderd, en zo komt het dat de A3 nu al, na pas twee jaar carrière, recht heeft op een RS3-versie.
Net zoals zijn voorganger onderscheidt die zich van andere snelle middenklassers door een zeer hoog vermogen en een bijzonder karaktervolle 2.5-turbovijfcilinder. Standaard vierwielaandrijving en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling maken hem in staat tot verbluffende acceleratieclaims: van 0 naar 100 km/h sprint hij in 4,3 seconden, een niveau dat vijf jaar geleden nog supersportwagenterrein was.

Wat er verandert

Zoals bij elke A3 is de hele structuur van de auto nieuw, omdat hij is overgestapt op Volkswagens modulaire MQB-architectuur. En hoewel de vijfcilinder dezelfde is als voordien, is hij wel aangepast om hem krachtiger en schoner te maken. Zo is zijn vermogen opgevoerd van 340 naar 367 pk, niet toevallig 7 pk meer dan de Mercedes-AMG A 45, die daarmee de titel van de krachtigste middenklasser maar heel even heeft mogen smaken. Verder beweert Audi dat de vierwielaandrijving met Haldex-meerschijvenkoppeling grondig is herwerkt om het evenwicht van de auto wat neutraler te maken, want zijn voorganger stond bekend om zijn wat eendimensionale en onderstuurde rijgedrag. Daarom reageert de meerschijvenkoppeling van de vierwielaandrijving nu nog sneller en kan de auto in extreme gevallen tot 100 procent van zijn koppel naar de achteras versluizen, zodat volgens Audi “lichte gecontroleerde drifts” mogelijk zijn.
Ten slotte hebben de Beiers heel wat opties ontwikkeld om de RS3 nog sportiever te maken. Je kan de snelheidsbegrenzer laten optrekken van 250 naar 280 km/h. De op zich al behoorlijk vocale uitlaat kan worden vervangen door een actief systeem, dat de hese roffel van de vijfcilinder tot ieders vreugde nog eens grondig versterkt. En voor wie met deze nochtans vrij zware auto (leeggewicht 1.520 kilo) het circuit op wil, kan je koolstofkeramische remschijven bestellen (enkel vooraan) die minder snel overhitten, en extreem vormgegeven RS-kuipstoelen, waar niet iedereen even comfortabel in zal zitten.

Hoe rijdt hij?

Wat Audi ook moge beweren over de Haldex-koppeling, op het circuit bleek de nieuwe RS3 door de zware vijfpitter op de neus nog steeds uitgesproken onderstuurd. Bochten ronden op maximale snelheid betekent vooral dat je geduldig moet wachten voor je de apex voorbij bent, want anders duwt het koppel de auto gewoon over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Op de openbare weg, waar de snelheden veel redelijker zijn, viel ons echter op dat dit fenomeen veel minder uitgesproken is dan in zijn voorganger. Hij blijft ook daar in de eerste plaats onderstuurd, maar blijft toch iets langer neutraal dan voordien. Toch haal je het grootste plezier in deze auto nog steeds uit de machtige prestaties en de rauwe klank van de vijfcilinder, die al meerdere keren tot Engine of the Year is verkozen, en uit de dagelijkse bruikbaarheid van deze vijfdeursberline met zijn vrij ruime koffer. Het enige compromis dat hij vraagt, is dat je kan leven met de vrij stugge demping over geïsoleerde oneffenheden, die met stevige tikken worden doorgegeven.

Budget/uitrusting

De op zich al erg stevige basisprijs van 52.800 euro kan nog fors worden opgedreven door de vele prestatiegerichte opties. Opletten dus bij het aanvinken van de hokjes op je bestelbon...

Concurrentie

We vermeldden al de Mercedes-AMG A 45 (360 pk, 48.884 euro), maar ook BMW heeft een (weliswaar iets minder krachtige) M 135i in de catalogus (326 pk, 42.350 euro of 45.35O euro met automaat en vierwielaandrijving). De RS3 is dus niet alleen qua pk's de heftigste van zijn segment...

Ons verdict

Net zoals zijn voorganger wordt het karakter van de nieuwe Audi RS3 volledig door zijn 2.5-turbovijfcilinder bepaald. Die legt veel gewicht op de neus en maakt het rijgedrag daardoor wat eenzijdig onderstuurd, maar geeft de auto ook erg veel charme, met zijn hese, roffelende klank en zijn verbluffende prestaties. De RS3 is sneller dan al zijn rivalen, maar ook een pak duurder...

TECHNISCHE FICHE - Audi RS3 Sportback

Motor: 5-cilinder-in-lijn met turbo, 2480 cc
Vermogen: 367 pk bij 5500-6800 o/m
Koppel: 465 Nm bij 1625-5500 o/m
0-100 km/h: 4,3 s
Topsnelheid: 250 km/h (Optie: 280 km/h)
Normverbruik: 8,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 189 g/km
Basisprijs: 52.800 €

In dit artikel : , , Audi, Audi A3

Geschreven door op

De concurrenten