Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS3

Geschreven door Olivier Duquesne op

Op de voorstelling van de definitieve productieversie is het nog enkele weken wachten, maar wij konden als avant-première nu al even proefrijden met de bijna gefinaliseerde nieuwe Audi RS3...

Prijs
NB

De eerlijkheid gebiedt ons om meteen mee te geven dat we maar heel kort met de nieuwe Audi RS3 hebben kunnen rijden - amper een tiental minuutjes - en dan nog op een beijzelde weg in de besneeuwde bossen rond Mont-Tremblant, een hip skioord in Canada (op een uurtje rijden van Montreal). Geen optimale testomstandigheden dus, maar voldoende om vanuit technisch oogpunt kennis te maken met de auto, wetende dat de echte internationale voorstelling pas over enkele weken zal plaatsvinden.

De RS3 deelt zijn drukgevoede vijfcilinder-TFSI met directe injectie, die hier 340 pk en 450 Nm ontwikkelt. Een motor die bulkt van het karakter, maar geen last heeft van enige responstijd. In ieder geval kan deze krachtbron rekenen op een uitgebreid nuttig toerentalbereik, dat efficiënt wordt benut door de S-Tronic-bak. De ontstekingsvolgorde die typisch is voor vijfcilinders, zorgt samen met de sportief afgestelde uitlaat, die bovendien uitgerust is met een klep om het geluid te beïnvloeden, voor een ondubbelzinnige klank. Een kort uitstapje op een geasfalteerde weg deed niettemin positieve dingen vermoeden op comfortvlak, en dan vooral wat betreft de filtering van kort op elkaar volgende wegoneffenheden. Goed nieuws voor het rijcomfort dus.

Moeten we de aanleiding voor de lancering van deze RS3 gaan zoeken in de nakende komst van de BMW 1-Reeks M Coupé met een identiek vermogen van 340 pk? De kans is in ieder geval groot dat het hier om een soort van weerwoord gaat. Audi opteert echter voor 'praktische' sportiviteit, met een geduchte middenklasser met vierwielaandrijving, vijf deuren en een echte koffer. Dat belooft voor een toekomstige confrontatie.

In dit artikel : , , Audi, Audi A3

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars