Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 1.8 TFSI & 1.9 TDI e

Geschreven door Bert Troubleyn op

Om op het sterk heersende milieubewustzijn in te spelen stelt Audi twee "groene" versies voor van zijn A3: de gedownsizede 1.8 TFSI en de geoptimaliseerde 1.9 TDI e.

Audi A3 1.8 TFSI & 1.9 TDI e #1
Prijs
NB
  • Score redactie /20

De viercilinder-TDI's met pompinjectoren hebben de turbodiesels met een gemeenschappelijke inspuitbuis lange tijd op minstens twee domeinen overklast: hun hogere specifieke koppel en hun extreme zuinigheid. Over hun lawaaierige aard zullen we het even niet hebben... De basis-TDI e, die op het punt staat verdrongen te worden door common rail-versies, omdat die makkelijker voldoen aan de Euro 5-normen, komt dankzij enkele kunstgrepen die niets kosten, nog zuiniger uit de hoek. En het enige nadeel aan de hele zaak is een iets minder groot rijgemak. Waarom de TDI e dan 810 euro duurder is dan een gewone 1.9 TDI? Dat is de meerprijs die je betaalt voor de partikelfilter die hij standaard heeft en waarvoor u dus zwaar in de buidel moet tasten. Ecologische voornemens lonen blijkbaar niet... De 1.8 TFSI wist ons dan weer te overtuigen met zijn homogene karakter: een ideale mix van brio, rijcomfort en muzikaliteit. Hij vormt het beste bewijs dat "schone" benzinemotoren zonder gewetensbezwaren de GTI-spirit kunnen cultiveren.

In dit artikel : Audi, Audi A3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker