Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Audi A3 Berline 1.4 TFSI 140

Hoewel middenklassers met een drievolumekoetswerk niet bijzonder populair zijn in West-Europa, waagt Audi - geprikkeld door Mercedes met zijn CLA - toch zijn kans met de A3 Berline.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De A3 Berline staat op het platform van de Sportback. Het gaat om het moduleerbare MQB-platform, dat precies door deze derde A3-generatie werd geïntroduceerd en dat de VW-groep sindsdien in gebruik heeft genomen voor al haar voorwielaangedreven middenklassers. Maar terwijl de wielbasis identiek is aan die van de Sportback (2,64 meter, 4 centimeter meer dan die van de driedeurs), is het koetswerk 14,6 centimeter langer, tot in totaal bijna 4,50 meter. Dat is uitsluitend toe te schrijven aan de achteroverhang, die het minimale laadvolume met 45 liter vergroot. Sinds de lancering van de A3 Berline in juni is het aanbod aan aandrijfgehelen al uitgebreid..

Aandrijfgeheel: 120/160

De soepele, lineaire en tegelijk krachtige 1.4 TFSI laat zich op alle vlakken appreciëren. De hightechkrachtbron verbluft met zijn cilinderuitschakeling, maar beantwoordt niet voldoende aan de verwachtingen. Hij kan wel zuinig uit de hoek komen... mits je met een lichte voet rijdt, zo niet wordt hij snel dorstig, zoals alle kleine turbobenzinemotoren. Goed bijgestaan door de gerobotiseerde versnellingsbak S-Tronic is hij in staat tot goede acceleraties en nog betere hernemingen.

Wegligging: 119/160

Als goede voorwieltrekker vertoont de A3 Berline een natuurlijk onderstuur. Hij rijdt sereen en volgt netjes de opgelegde koers, maar kan ook speels voor de dag komen. Zijn stuur is nauwkeurig, de remmen hebben een goed uithoudingsvermogen, rolneigingen worden goed ingetoomd en de vrij stugge ophanging absorbeert de grootste wegoneffenheden zonder pompen. Alleen klinkerwegen brengen hem wat van zijn stuk. Veel erger is de gebrekkige trekkracht van de voortrein.

Veiligheid: 165/200

Qua veiligheid maakt Audi geen onderscheid tussen de A3 Berline en de Sportback. ESP en zeven airbags zijn standaard, waarvan eentje voor de knieën van de bestuurder. Laterale plofkussens achterin kosten 417 euro. De achterbank heeft twee Isofix-bevestigingspunten, voorin zijn die optioneel (115 euro). Audi biedt ook de mogelijkheid om de uitrusting uit te breiden met een dodehoekcontrole (599 euro), een spoorassistent (714 euro) en zelfs een afstandsregelaar (1.180 euro).

Comfort: 155/200

Trouw aan zijn reputatie ontvangt Audi zijn inzittenden ook hier in een gedempte sfeer, waarin een weergaloze assemblagekwaliteit en afwerking centraal staan. De gestuurde schokdemping is geen must: de standaardconfiguratie met zestienduimwielen voldoet perfect. De sportophanging is dan weer erg stug. Dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden moet iedereen een goede rijhouding kunnen vinden. De achterbank is voorbehouden aan twee personen die niet te groot zijn.

Functionaliteit: 117/160

Door zijn vierdeurskoetswerk is de A3 Berline logischerwijs minder ruim dan de Sportback-afgeleide. De koffer is in standaardconfiguratie wel 45 liter groter, maar moeilijker toegankelijk als gevolg van de krappere laadopening, terwijl voorwerpen achteraan in de diepe koffer moeilijk bereikbaar zijn. Met de achterbank neergeklapt is het maximale laadvolume ook beperkt tot 880 liter, tegenover 1.220 liter voor de Sportback, terwijl de laadvloer dan niet vlak is.

Budget: 82/120

In vergelijking met de Sportback is de Berline 1.050 euro duurder. Die meerprijs is moeilijk te verteren, aangezien het om dezelfde auto gaat, maar dan zonder achterklep. Zelfs al heeft de Berline standaard recht op lichtmetalen zestienduimvelgen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een (klein) reservewiel, toch maakt dat de meerprijs nog niet goed. De opties kunnen die prijs nog danig opvoeren - met meer dan 12.000 euro in het geval van onze testauto.

Besluit: 758/1000

We zullen het kort houden: de keuze voor een A3 Berline is louter en alleen een stijlkwestie. Want wat praktische kwaliteiten betreft, is er geen twijfel mogelijk: de Berline biedt dan wel 45 liter meer laadruimte in vijfzitsconfiguratie dan de Sportback, maar zijn koffer is als gevolg van zijn vierdeurskoetswerk minder vlot toegankelijk en minder makkelijk om in en uit te laden. En met de achterbank neergeklapt neemt de Sportback zelfs voorsprong qua laadvolume. Los daarvan verrukt de 1.4 TFSI ook hier met zijn lineaire karakter en zijn onvermoede prestaties, vooral in combinatie met de uitstekende S-Tronic-bak.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Audi A3 Berline 1.4 TFSI 140 A nalezen in AutoGids 888 van 13/11/2013.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Geschreven door op

De concurrenten