Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Tweekamp Audi RS3 Sportback tegen Mercedes-AMG A 45 : Nog een schepje

Geschreven door Cedric Derese op

Wanneer compacte middenklassers veranderen in spierbundels, kan het er hard toegaan. De Audi RS3 en de Mercedes-AMG A 45 weten intussen zelfs meer dan 350 pk uit hun 2,5- en 2-liter te puren.

Waar gaat dat eindigen…? We hebben het dan natuurlijk over de vermogenswedloop waarin bepaalde constructeurs zich met hart en ziel gestort hebben. In de clan van de compacte premiummiddenklassers stak Audi het vuur aan de lont, met de S3, in feite een gebodybuilde A3 op flink grote wielen en een stevige dosis pk-doping. Aan de vooravond van de jaren 2000 – in 1999 om precies te zijn – ging het ‘nog maar’ om 210 pk, maar dat volstond al om zich te onderscheiden van de rest. Een dikke tien jaar later gaf de tweede generatie van de S3 (met een tweeliter-turbo van 265 pk) onder druk van een steeds krachtiger wordende concurrentie zijn rol van sportieve vaandeldrager door aan de RS3, die met zijn drukgevoede vijfcilinder van 340 pk nóg gespierder was. En toen was het hek van de dam…

Opbod

Mercedes, dat enkele maanden later met zijn volledig nieuwe A-Klasse kwam – de eerste echte compacte middenklasser van het merk na twee generaties van halve eenvolumers – kon natuurlijk niet anders dan de confrontatie met de sportiefste A3 aangaan om zichzelf een jonger en dynamischer imago aan te meten. Vandaar dat er al snel een A 45 AMG volgde, met een tweeliter van… 360 pk. Een offensief waarop Audi pas begin dit jaar een antwoord gaf, met een nieuwe RS3, gebaseerd op de derde generatie van de A3 Sportback en goed voor maar liefst 367 pk.

381 pk

In Stuttgart hadden ze dat allicht wel verwacht… Sterker nog, het zou ons niet verwonderen als de motorupgrade die de AMG kreeg ter gelegenheid van de (lichte) midlifefacelift van de A-Klasse, nu enkele maanden terug, al van in het begin ingecalculeerd was. Het resultaat is in elk geval een tweeliter-turbo die nog meer opgepept werd en een waanzinnige 381 pk levert. In deze tweekamp proberen we na te gaan welke van die twee, los van het imago dat ze moeten uitdragen, de meest geslaagde sportieveling van zijn categorie is… Merk op dat we hier niet meer spreken van BMW: de M135i (326 pk) valt wat te licht uit en de M2 (370 pk) is pas gepland voor volgende lente – en zal bovendien een coupé zijn.

 

Ook interessant: Volvo XC40 als kleine plug-inhybride

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker