Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS4 Avant

De nieuwe Audi RS4 is allesbehalve een pluimgewicht. Hij meet zich echter alle mogelijke middeltjes aan om dat te maskeren, en het werkt nog ook... tenminste tot op zekere hoogte.

Prijs
NB

Sommige rivaliserende merken zijn recent afgestapt van het principe van hoge toerentallen, dat hen nochtans na aan het hart lag, maar Audi is trouw gebleven aan de 'oude' filosofie en laat zijn V8 nog tegen 8.500 o/m draaien. Een edele zaak, aangezien dit vereist dat alle bewegende onderdelen lichter worden gemaakt, en dan vooral de zuigers, die fenomenale acceleraties ondergaan. Door zijn hoge gewicht en het feit dat zijn motor nog steeds in vooroverhang ligt (zelfs al is dat nu wat minder het geval dan vroeger), blinkt de RS4 niet uit in het snelle zigzagwerk. Dat weet hij zelf ook en daarom heeft hij zichzelf uitgerust met al het nodige om te proberen zijn zware rijgedrag te maskeren. Dat begint bij een Quattro-vierwielaandrijving die de achteras licht bevoordeelt.

De RS4 is een beetje lui bij het insturen, vooral in scherpe bochten, maar kogelt zichzelf eruit als een raket dankzij enerzijds de reactiesnelheid van de versnellingsbak, waarvan de schakelmomenten zo kort zijn dat het evenwicht er niet door in het gedrang wordt gebracht, zelfs bij forse zijdelingse acceleraties, en anderzijds dankzij de duivelse trekkracht, die nooit op een foutje kan worden betrapt en die het mogelijk maakt om erg vroeg weer op het gas te gaan. Daarmee compenseert hij enigszins het feit dat het nutteloos is om een bocht te snel aan te snijden, want dat wordt afgestraft met onomkeerbaar onderstuur. Kortom, de RS4 is niet speels, maar vertoont een verbluffende efficiëntie, die wordt bijgestaan door een betoverende en authentieke soundtrack.

De RS4 compenseert zijn lichte gebrek aan pure sportiviteit door zijn extreme veelzijdigheid, die hem perfect geschikt maakt voor dagelijks gebruik op de openbare weg dankzij een perfect aanvaardbaar werkingscomfort en de talrijke praktische aspecten, zoals de binnenruimte en de kofferinhoud. Dat telt natuurlijk ook mee...

U kunt de Eerste Test van de Audi RS4 nalezen in AutoGids 852 van 27/6/2012.

In dit artikel : , , Audi, Audi A4

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker