Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S4: terugkeer van de turbo

De sportieve versie van de A4 keert terug naar de turbo, die een V6 nog meer leven inblaast. De motor is trouwens nieuwer dan het lijkt, staat nog een trapje hoger qua prestaties en verbruikt minder.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De tweede en derde generatie van de S4 werden aangedreven door de sportieve V8 van Audi, de befaamde 4,2-liter (344 pk, 410 Nm) uit de autosport. Maar wie herinnert zich nog dat de eerste S4 een 2.7 V6 biturbomotor (265 pk, 400 Nm) had? De S4 van de vijfde generatie die we hier ontdekken, knoopt weer aan bij de V6 met compressor (333 pk, 440 Nm) en stelt zich tevreden met één turbo. Maar niet alleen de drukvoeding van de auto verandert.

  • Look blijft discreet
  • Beheerst en indrukwekkend rijgedrag
  • Meer comfort, afwerking blijft top
  • Hoger in het gamma, ook qua prijs
  • Fiscaal afgestraft
  • Optiepolitiek

Wat er verandert

De boring (84,5 mm) en slag (89 mm) bleven hetzelfde, maar de 3.0 TFSI V6-motor werd volledig opnieuw ontwikkeld. Hij bevat ongeveer 800 nieuwe onderdelen. Hij gebruikt directe benzine-injectie, dubbele kleppentiming (AVS) en variabele kleplichthoogte. Maar liefst 14 kg werd bespaard op het gewicht van het oude blok, terwijl het model in totaal 75 kg lichter werd. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 7,3 l/100 km.

Hoe rijdt hij?

De S4 ontwikkelt voortaan 354 pk, een stijging van 21 pk, en – wat spectaculairder is – een koppel van 500 Nm (of 60 Nm beter) bij 1.370 tr/min. Dat stuwt de S4 van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden (4,9 seconden in het geval van de break Avant), wat zes tienden beter is dan de oude S4 (333 pk) met gerobotiseerde S tronic (zeven versnellingen) die hij vervangt. De nieuwe S4 (354 pk) gebruikt dan weer een automaat met hydraulische omvormer en acht versnellingen.

De herwerkte Tiptronic-versnellingsbak met vrijloopfunctie draagt bij tot het hoogwaardige werkingscomfort en resoluut sportieve karakter van het geheel. De S4 profiteert van het nieuwe onderstel en de besturing uit de A4, maar dan sportiever afgesteld met een 23 mm verlaagde ophanging. De grip wordt verzekerd door een quattro-transmissie die bij een normale rijstijl meer koppel naar achteren stuurt.

Prijs/uitrusting

Voor 61.200 euro (voeg 2.300 euro toe wanneer je de breakversie Avant wilt) heb je recht op dikkere flanken, specifieke bumpers, exclusieve wielen van 18 of 19 duim en een meer geprofileerde onderkant van het koetswerk. Meer is er niet nodig om te suggereren dat het hier om een gespierde maar nog altijd verfijnde berline gaat. De kappen van de zijspiegels zijn zilverkleurig zoals bij alle zichzelf respecterende R- en RS-modellen van Audi. Alle comfortopties van de A4 zijn ook beschikbaar op de S4, die ook is uitgerust met sportzetels in nappaleder met geïntegreerde hoofdsteunen, regelbare zij- en lendensteun en (zeldzaam op dit type zetel) een pneumatische massagefunctie. De rijhulpsystemen van het normale model zijn allemaal beschikbaar, inclusief de adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go-functie en automatische piloot in traag verkeer), de parkeerhulp en de automatische rem voor in de stad.

De concurrenten

Bij BMW vind je een 340i xDrive (326 pk) die goedkoper (49.800 euro) maar niet zo sportief is. De Mercedes C 43 4Matic (367 pk) heeft daarentegen dezelfde prijs (61.226 euro) en biedt gelijkaardige prestaties als de Audi S4.

Ons verdict

We reden op enkele dagen tijd met de S4 berline en zijn tegenhanger met twee deuren, de S5 Coupé. Technisch zijn de twee broertjes identiek. Alleen heeft de coupé een 6 cm kortere wielbasis, wat hem iets levendiger maakt. Maar de goede indruk geldt voor beide modellen: de sportieve versies van de A4 en A5 zijn twee auto’s in één. Ze zijn stil of extravert, zacht of scherp en houden altijd rekening met wat je verwacht of uitdrukkelijk vraagt.

In dit artikel : Audi, Audi A4

Geschreven door op