Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A5 Sportback

Geschreven door Bert Troubleyn op

De A5 Sportback, een kruising tussen een A4 en een A5, is de Audi voor wie de esthetiek van een coupé wil, maar geen praktische toegevingen wenst te doen.

Prijs
NB

De A5 Sportback heeft het merendeel van zijn techniek gemeenschappelijk met de A4 en A5. De nieuweling wordt natuurlijk gebouwd op hetzelfde platform als zijn twee broers (en wordt op dezelfde band geassembleerd), maar hij heeft op zijn minst merkwaardige maten. Met een lengte van 4,71 meter is de Sportback respectievelijk 1 en 11 centimeter langer dan de berline en de coupé, terwijl hij even breed is als de A5 en 4 centimeter lager dan de A4, maar wel 2 centimeter hoger dan de coupé. De instap blijft relatief eenvoudig. Het andere voordeel van de Sportback is uiteraard zijn kofferklep, die praktischer is en die toegang biedt tot een comfortabel grote bagageruimte van 480 liter, net zoals die van de A4 berline. Qua rijervaring komt hij naar voren als een bijzonder comfortabel model dankzij de opmerkelijke geluiddemping en een ophanging die oneffenheden goed fi ltert. De keerzijde van de medaille is dat de slappe schokdemping die verantwoordelijk is voor dit zijdezachte rijgevoel, minder overtuigt wanneer het tempo wordt opgevoerd, omdat ze dan pompbewegingen veroorzaakt en de precisie in het gedrang brengt. Wie van rijden houdt, zal dan ook wellicht niet zijn gading vinden in de Sportback, die 100 kilo meer weegt dan de coupé en de berline. Tenzij je fors investeert in de effi ciëntere adaptieve ophanging, die kan worden aangepast aan de rijomstandigheden.

De Audi A5 Sportback is bijzonder origineel en praktisch, maar moet niet worden gezien als een nicheproduct, al lijkt hij er alle attributen voor te hebben. Audi hoopt dat dit model drie keer zoveel klanten zal aantrekken als de coupé, namelijk 120.000 per jaar. Natuurlijk spreekt het voor zich dat het grootste deel van de productie naar de Amerikaanse markt zal gaan, maar in ieder geval lijkt er een mooie toekomst open te liggen voor een autosegment dat (bijna) vergeten was.

U kunt de Eerste Test van de Audi A5 Sportback nalezen in AutoGids 778 van 19/8/2009.

In dit artikel : Audi, Audi A5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker