Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A6 Allroad Quattro

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-01-2012

Audi's verhoogde break A6 Allroad Quattro heeft milde terreincapaciteiten. In vergelijking met de Avant is de bodemvrijheid met 6 centimeter gegroeid. Verder is hij lichter en zuiniger dan zijn voorgangers.

De Audi A6 Allroad Quattro behoudt het basisprincipe van zijn voorgangers: de break wordt verhoogd, krijgt luchtvering, permanente vierwielaandrijving en zwarte plastic beschermingsranden. De bodemvrijheid groeit met 6 centimeter in vergelijking met de A6 Avant. Verder is de Allroad uiterlijk herkenbaar aan de dubbele dakrails, een radiatorrooster met verticale lamellen, een carterbescherming in roestvrijstaal en bredere vleugels. Net zoals bij de A6 berline en Avant hebben het gebruik van aluminium voor 20 procent van de koets en lichte constructietechnieken het mogelijk gemaakt om het gewicht te reduceren. Zo is de Allroad 70 kilo lichter dan zijn voorganger.

Onder de motorkap liggen enkel V6-krachtbronnen. Slechts één daarvan loopt op benzine, de 3.0 TSI met 310 pk (228 kW) en 440 Nm. Hij zet een normverbruik neer van 8,9 l/100 km. Van de dieselversie 3.0 TDI bestaan drie vermogensvarianten: 204 pk (150 kW), 245 pk (180 kW) en 313 pk (213 kW). Het koppel topt af op respectievelijk 450, 580 en 650 Nm. De minst krachtige versie verstookt op de normcyclus gemiddeld 6,1 l/100 km. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling, met uitzondering van de TDI 313, die met een achttrapsautomaat wordt gecombineerd, de enige versnellingsbak die zijn hoge koppel kan verteren. En uiteraard is vierwielaandrijving steeds standaard.

De Allroad doet een beroep op een nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging. Die kan als optie worden gekoppeld aan een variabele stuuroverbrenging die wordt aangepast in functie van de snelheid. Het Audi Drive Select geeft de bestuurder de mogelijkheid om een hele resem parameters te configureren, zoals het stuur, de gasrespons, de luchtvering, de vierwielaandrijving, het Quattro Sport-differentieel of zelfs de koplampen en de actieve snelheidsregelaar. Het systeem omvat onder andere een Efficiency-stand die zuinig rijden bevordert.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten