Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS6 Avant

Met 560 pk en 700 Nm kan Audi's RS6 Avant echte mokerslagen uitdelen. Op geen enkel moment merk je dat deze grote break dik twee ton in de weegschaal legt... tenzij bij het remmen.

Prijs
NB

Toen we in 2008 kennismaakten met de RS-versie van de vorige Audi A6, noemden we hem enerzijds een technologisch meesterwerk, maar anderzijds ook een dinosaurus, omdat hij met zijn brandstofverslindende biturbo-V10 lijnrecht tegen de tijdsgeest inging. Voor zijn opvolger vandaag geldt de eerste bewering des te meer, en voor de tweede... hangt het ervan af hoe je de zaken bekijkt. Op papier lijkt Audi min of meer tot rede te zijn gekomen. De motor van de RS6 heeft twee cilinders en 0,9 liter slagvolume verloren.

Wanneer we het parkeerterrein uitrijden, valt in de eerste plaats op hoe stug de ophanging is. Onze testauto is uitgerust met de DRC (Dynamic Ride Control). Tweede opmerking: er mag dan wel een V8 in de neus liggen, veel nobel geroffel komt er niet uit de uitlaat. Het (optionele) actieve stuur communiceert bovendien wat virtueel en we hebben moeite om de auto te plaatsen. Wanneer we de snelweg opdraaien met opgewarmde motor, stormt de RS6 vooruit met een ongeziene razernij. De vorige RS6 bleek in bochten vooral onderstuurd te reageren door het hoge gewicht van de V10 die grotendeels in vooroverhang was gemonteerd. De nieuweling gedraagt zich echter opvallend veel neutraler, onder meer dankzij het Sportdifferentieel in onze testauto, en laat zich met een kinderlijk gemak met idiote snelheden door bochten jagen.

De Audi RS6 is een fabelachtige machine, met een machtige motor en een onderstel dat je in alle omstandigheden de kans geeft om het vermogen ten volle te benutten. Dat mag ook wel voor een basisprijs van meer dan 110.000 euro, waar je sowieso al 10.000 euro mag bijtellen voor de onmisbare koolstofceramische remmen.

U kunt de Eerste Test van de Audi RS6 nalezen in AutoGids 874 van 30/4/2013.

In dit artikel : , , Audi, Audi A6

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker