Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi S6 & S7: met TDI en elektrische compressor

Geschreven door David Leclercq op 11-04-2019

Audi lanceert de nieuwe S6 en S7 die, tegen alle verwachtingen in, uitgerust zijn met een V6 TDI geholpen door een elektrische compressor en een milde hybridisatie om tot een vermogen van 349 pk te komen.

Er was een tijd waarin de S6 en S7 konden vertrouwen op V8-benzinemotoren die volop akoestisch en sensationeel genot leverden. Deze tijd is duidelijk voorbij, want Audi lanceert de nieuwe generaties S6 en S7 met TDI-motoren. Het gaat om de 3 liter grote V6, waarvan de prestaties worden versterkt door zowel een elektrische compressor als een mild hybride systeem op 48 V. We kunnen ons vragen stellen bij de aanpak van Audi, dat ondanks Dieselgate ons de TDI op alle niveaus wil blijven verkopen. Maar in feite is het heel logisch: langs de ene kant moeten de zware investeringen in dieselmotoren (veel meer dan voor de benzines) moeten worden gerecupereerd, en langs de andere kant om de CO2-uitstoot te temperen om het gemiddelde van 95 g/km te bereiken dat opgelegd wordt door de Europese Unie tegen 2021… Het gaat dus eerder om de politiek dan om de sportiviteit.

700 Nm

Hoe dan ook lijkt de combinatie van een elektrische compressor en milde hybridisatie wonderen te doen op het gebied van kracht en beschikbaarheid van het vermogen. De 3 liter-V6 TDI kondigt een aanzienlijk hoger vermogen aan van 349 pk en een fenomenaal koppel van 700 Nm, beschikbaar tussen 2500 en 3100 tpm. De elektrische compressor is uitschakelbaar, maar helpt om de beschikbaarheid te optimaliseren, omdat deze wordt geactiveerd bij lage toerentallen en wanneer er vermogen nodig is, waarbij hij de reactietijd van de turbo’s ondersteunt. Hij reageert in minder dan 250 milliseconden, levert tot 7 kW extra vermogen en kan tot 70.000 tpm bereiken. De boostfunctie strekt zich uit tot aan 1.650 tpm. Dat is genoeg om de S6 berline een 0 tot 100 km/u te geven in 5 seconden, en 5,1 seconden voor de S6 Avant en S7. De topsnelheid is zoals gewoonlijk beperkt tot 250 km/u.

0,4 l/100 km minder

Het mild hybride systeem verbetert dan weer de energie-efficiëntie. De starter/generator en de lithium-ionbatterij (10 Ah) kunnen tot 8 kW recupereren. Hiermee kunnen de S-modellen tot 0,4 l/100 km besparen in reële omstandigheden waarbij er tot 40 seconden kan uitgebold worden met de motor uit. Met de Euro 6d-Temp-norm variëren de gecorreleerde NEDC-verbruikswaarden tussen 6,2 en 6,5 l/100 km en respectievelijk 164 tot 171 g/km CO2, afhankelijk van het model.

Verfijnd

Het spreekt voor zich dat ook het chassis is bijgepunt. Alle modellen worden geleverd met Quattro-vierwielaandrijving (40:60, maar tot 70% naar voor en 85% naar achter afhankelijk van de omstandigheden). De luchtvering werd opnieuw afgesteld, verstijfd en verlaagd. Keramische remmen zijn optioneel. In België is de S6 Berline verkrijgbaar vanaf €78.000, de Avant-versie vanaf €80.300 en de S7 Sportback vanaf €85.920. De bestelboeken worden geopend vanaf deze maand april.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten