Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Audi A8 eROT-ophanging wekt stroom op

Verwachte lancering : 01-12-2017

Geschreven door Olivier Maloteaux op 09-06-2017

Op zijn nieuwe A8, die in september wordt onthuld in Frankfurt, toont Audi zijn eROT-ophanging.

Sinds twee jaar werkt Audi aan zijn eROT-systeem, dat bestaat uit schokdempers die de wielbewegingen over wegoneffenheden gebruiken om stroom te produceren. Het ingenieuze systeem gebruikt roterende elektromechanische schokdempers die de klassieke hydraulische demperpoten vervangen. Een krachtige hefboom absorbeert de krachten die inwerken op de wielnaafdrager en geeft die via een reeks tandwielen door aan een elektromotor, die ze omvormt tot stroom voor een aantal randorganen. Op die manier moet de alternator minder hard werken en daalt het brandstofverbruik lichtjes. De nieuwe A8, die in september wordt onthuld op het salon van Frankfurt, wordt het eerste productiemodel met dit eROT-systeem.

Iets minder CO2

Audi heeft berekend dat zijn systeem tijdens het rijden gemiddeld 150 Watt recupereert. Dat cijfer varieert in functie van de toestand van de weg: van 3 Watt op een perfect bekleed wegdek tot 613 Watt op een secundaire weg in slechte staat. Op ons Belgisch wegennet mogen we dus vonken verwachten… Onder reële gebruiksomstandigheden schat Audi dat het systeem een verbruiksbesparing oplevert van ongeveer 0,2 l/100 km of 5 g CO2/km.

Gestuurde schokdemping

Naast zijn energie-efficiëntie biedt het systeem nog een ander voordeel: het kan als een actieve schokdemping werken. De elektromechanische generatoren die de traditionele dempers vervangen kunnen namelijk in real time de kracht aanpassen waarmee koetswerkbewegingen worden afgeremd. Zo komt Audi tot een resultaat dat vergelijkbaar is met wat actieve dempers kunnen bereiken. En het systeem biedt nog een andere troef: de roterende dempers worden horizontaal opgesteld, waardoor ze minder plaats innemen dan traditionele, verticale buisvormige schokdempers. Daardoor kan bijvoorbeeld het koffervolume worden vergroot.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten