Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A8 Hybrid

Met de A8 Hybrid biedt Audi de liefhebbers van prestigieuze en luxueuze berlines de mogelijkheid om zich een zuiver geweten te kopen. Al moeten ze daarvoor wel flink in de buidel tasten...

Prijs
NB

Na de Q5 en de A6 krijgt nu ook de Audi A8 een hybridevariant. Logischerwijs wordt hier opnieuw voor hetzelfde aandrijfgeheel gekozen: een tweeliter-TFSI op benzine (211 pk en 350 Nm), bijgestaan door een elektromotor (40 kW en 210 Nm). Een meerschijvenkoppeling in een oliebad maakt dat het totale vermogen van 245 pk en 450 Nm wordt overgebracht op de voorwielen. Daarmee trekt deze limousine in 7,7 seconden op van 0 tot 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 235 km/h, terwijl hij zich tevredenstelt met een gemiddeld normverbruik van 6,4 l/100 km (CO2-uitstoot van 148 g/km).

De A8 is in staat om tot 100 km/h zuiver elektrisch te rijden. Op een vlakke weg en met een constante snelheid van 60 km/h heeft hij in deze stand een rijbereik van drie kilometer. Daarvoor gebruikt de A8 een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 1,3 kWh, die achter de achterbank zit en zo het laadvolume van de koffer verkleint tot 335 liter (tegenover 510 liter), terwijl het gewicht met 130 kilo toeneemt, tot in totaal 1.870 kilogram. Voor dat meergewicht is niet alleen de hybridearchitectuur verantwoordelijk, maar ook een reeks voorzorgsmaatregelen die de werking van verschillende systemen garandeert wanneer de verbrandingsmotor uitgeschakeld is. Ten slotte werd ook de hydraulische stuurbekrachtiging vervangen door een elektromechanisch exemplaar.

De prijs van de A8 Hybrid bedraagt 78.000 euro (85.000 euro voor de versie met lange wielbasis)... of 6.000 euro meer dan wat een A8 3.0 TDI kost. Daarmee zal deze versie maar weinig interesse kunnen wekken bij het Belgische publiek. Zijn kleinere cilinderinhoud en CO2-uitstoot maken hem fiscaal wel interessant, maar niet voldoende om zijn meerprijs te compenseren.

U kunt de Eerste Test van de Audi A8 Hybrid nalezen in AutoGids 847 van 18/4/2012.

In dit artikel : Audi, Audi A8

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker