Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A8

Na een carrière van vier jaar wordt de Audi A8 lichtjes gefacelift, waarbij het grootste nieuws schuilt in zijn (led)lichten. Ook werden alle motoren zuiniger, zodat ze nu Euro 6-conform zijn.

Prijs
NB

Audi lanceert een midlifefacelift van zijn intussen vier jaar oude A8. De facelift beperkt zich tot enkele kleine retouches voor- en achteraan, wat nieuwe materialen in het interieur en een opfrisbeurt van het motorgamma. Dé grote nieuwigheid van de vernieuwde A8 is de zogeheten Matrix-ledverlichting, volgens de mensen van Audi uniek zou zijn (lees: nog beter dan de intelligente koplampen van de concurrentie). De bedoeling van de Matrix-ledverlichting is in ieder geval dat de bestuurder met ingeschakeld grootlicht en de lichtschakelaar in de automatische stand altijd over het volledige lichtvermogen kan beschikken zonder tegenliggers of andere weggebruikers te verblinden.

Een bijkomende functie van de Matrix-ledkoplampen is het zogeheten markeerlicht, dat is gekoppeld aan de optionele nachtzichtassistent. Door middel van infraroodcamera's detecteert dit systeem voetgangers voor de auto, die door drie snel opeenvolgende lichtflitsen worden gewaarschuwd als de auto te dicht nadert. Het night vision-systeem van de A8 herkent voortaan ook grote dieren, waarbij de markeerfunctie uitgeschakeld blijft om te voorkomen dat ze opgeschrikt zouden worden en nog meer gevaar zouden veroorzaken. Daarnaast omvatten Audi's Matrix-koplampen ook een nieuw bochtverlichtingssysteem, dat op basis van informatie van het MMI-navigatiesysteem al meedraait net voordat je de bocht instuurt.

Een korte testrit met het volledige motorgamma van de gefacelifte Audi A8 leerde ons dat de instapmotoren het nu nog iets makkelijker hebben om deze tweetonner van aluminium vlot en sereen voort te bewegen, maar dat het opulente karakter van de topkrachtbronnen (de 4.2 TDI en de W12) deze topklasseberline pas echt tot zijn recht laten komen. De explosieve power en het sportieve geluid van de S8 is er misschien zelfs wat over. In ieder geval knap dat de vermogenswinst in de meeste versies gekoppeld is aan een niet te versmaden verbruiksdaling.

U kunt de Eerste Test van de Audi A8 nalezen in AutoGids 888 van 13/11/2013.

In dit artikel : Audi, Audi A8

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker