Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS4 Avant: Podiumbeest

Geschreven door Julien Matagne op

Na twee generaties met een V8 keert de Audi RS4 terug naar de V6. Die downsizing-operatie gebeurt via turbo’s. Meteen wordt de voortrein 30 kilo lichter, wat het evenwicht van de auto alleen maar ten goede komt.

Het concept

Audi stelt de vierde generatie voor van de RS4, een supersportieve break die doet denken aan de RS2, die in 1994 samen met Porsche was ontwikkeld op basis van de Audi 80. Enkel de RS4 van 2000, de tweede generatie dus, kwam er niet alleen als break (Avant bij Audi), maar ook als berline en cabriolet. Dat is vandaag niet meer dan een onaangename herinnering voor de puristen, voor wie de RS4 voor altijd een gezinsgerichte break met een extreem sportief temperament moet blijven.

Wat er verandert?

De Audi RS4 ruilt zijn atmosferische V8 in voor een nieuwe 2.9-V6 biturbo die we ook vinden in de jongste generatie van de Porsche Panamera. Hij ontwikkelt hier 450 pk en 600 Nm, waarmee het koppel een sprong maakt van 170 Nm en beschikbaar is tussen 1.900 en 5.000 o/m. Daarmee sprint de RS4 van 0 naar 100 km/h in 4,1 seconden, wat 0,6 tellen sneller is dan zijn voorganger. De nieuwe RS4 is bovendien 80 kilo lichter (1.790 kilo). De 2 cilinders minder leveren bovendien een gewichtsbesparing op van 30 kilo en drukken het theoretische verbruik met 17 procent, tot 8,8 l/100 km en 199 g CO2/km.

Hoe hij rijdt?

De Audi RS4 blijft dus zo volgzaam als je maar wil tot wanneer je het gaspedaal intrapt. De V6 biturbo vervelt dan en kogelt je vooruit, met op de achtergrond een klank die het midden houdt tussen synthetisch (tot 3.500 o/m) en symfonisch, dankzij de sportuitlaat (1.222,1 euro). De gestuurde ophanging kost extra geld (1.984 euro) maar staat garant voor een gespierd en doortastend wegcontact. De Quattro-vierwielaandrijving is standaard en kan als optie worden aangevuld met een actief achterdifferentieel (1.615 euro) dat de auto gemakkelijker scherpe bochten laat aansnijden.

Budget & uitrusting

De Audi RS4 is vanaf heden verkrijgbaar voor 84.700 euro. Aan dat forse bedrag mag je nog 6.000 euro toevoegen voor het pack RS Dynamic, want zonder heeft de RS4 lang niet dezelfde vurigheid. Dat pakket bestaat uit het actieve stuur, het achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling, de gestuurde ophanging en de led-Matrixlampen. De elektronische snelheidsbegrenzer wordt dan bovendien opgetrokken van 250 naar 280 km/h. De meest veeleisende bestuurders doen daar nog eens 6.100 euro bij voor de koolstofkeramische remschijven.

Concurrenten

De Audi RS4 Avant werpt zich op als een rechtstreekse rivaal voor de Mercedes-AMG C63 break, waarvan de 4.0-V8 biturbo 476 pk ontwikkelt (83.370 euro). Hoewel hij niet verkrijgbaar is als break, speelt de BMW M3 in dezelfde klasse met zijn zescilinder in lijn van 430 pk (81.000 euro).

Ons verdict

De Audi RS4 ruilt zijn atmosferische V8 in voor een V6 biturbo, waardoor hij tegelijk performanter en homogener wordt. Hij verleidt net zozeer door zijn gebruiksgemak als door zijn vermogen om altijd keihard uit te halen. Die knappe veelzijdigheid vind je ook terug in het interieur van deze duivelse gezinsbreak.

In dit artikel : Audi, Audi A4

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars