Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Audi RS Q3

Als eerste SUV die recht heeft op het machtige RS-logo, schrijft de Audi RS Q3 met zijn 310 pk zijn eigen wetten in een segment waar hij - voorlopig althans - het rijk helemaal voor zich alleen heeft.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

We moeten niet rond de pot draaien: de RS-afgeleide van de Q3 heeft maar één enkel doel, en dat is het imago versterken op Audi's belangrijkste afzetmarkt, China. Dat land neemt namelijk een derde van de productie af (400.000 auto's op een totaal van 1,45 miljoen in 2012) en de Q3 heeft er een uitstekende reputatie, vooral door zijn compacte formaat. Op die manier gezien heeft hij dus alle bestaansrecht. Temeer omdat het ongetwijfeld niet al te veel geld heeft gekost om hem te ontwikkelen. De Q3 staat namelijk nog steeds op het PQ-platform - en dus niet op de modulaire MQB-architectuur (Volkswagen Golf 7, nieuwe Audi A3 enzovoort) - zodat hij gemakkelijk de mechanische elementen en de overbrenging kon krijgen van de TT RS en de vorige RS3. Het gaat dan om de stevig drukgevoede vijfcilinder, die hier 310 pk ontwikkelt (30 pk en 30 Nm minder dan in de RS3 en TT RS), maar ook om de op hangingsprincipes, de gestuurde uitlaatlijn, de gerobotiseerde versnellingsbak (S-Tronic met zeven verhoudingen) en de vierwielaandrijving met Haldex-koppeling van de vierde generatie. Alles bij elkaar dus een pakket dat stevige prestaties doet vermoeden, al verbaast het ons enigszins dat deze Q3 voorbijgaat aan bepaalde typische RS-elementen, zoals de gestuurde schokdemping Magnetic Ride, verbrede sporen en daaruit volgend ook verbrede spatborden. In ieder geval is de RS Q3 zeker en vast een mooie imagoversterker, maar dat is niet zozeer het geval qua technische nieuwigheden.

  • Karaktervolle vijfcilinder
  • Verbluffende prestaties
  • Feilloze trekkracht (Quattro)
  • Geduchte efficiëntie
  • Uitstekende remmen
  • Erg verzorgde afwerking
  • Meer S dan RS
  • Verbruik en CO2-normuitstoot
  • Grote draaicirkel
  • Onvoldoende centrerend stuur
  • Gierig uitrustingsbeleid
  • Waanzinnige prijs

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Geschreven door op