Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi Q5 Hybrid Quattro

De Q5 Hybrid is niet alleen de eerste full hybrid van Audi, maar ook de eerste viercilinder-hybride van de Volkswagen-groep. Een elektromotor gecombineerd met een downsizingkrachtbron dus...

Prijs
NB

Onze eerste test met de Q5 Hybrid bestond erin zo lang mogelijk in zuiver elektrische modus te rijden. Als je daarvoor de EV-knop op het dashboard indrukt, hoef je niet de hele tijd de grootste behoedzaamheid in acht te nemen bij de bediening van het gaspedaal. Met een volledig opgeladen batterij (van Sanyo) kon ons testexemplaar zo 3,1 kilometer afleggen met de snelheidsmeter op 60 km/h zonder dat de viercilinder tot leven kwam. Belofte nagekomen, dus.

De batterij (voor de elektrische motor) heeft maar twee tot vijf minuten nodig om te regenereren, waardoor de elektromotor altijd paraat staat. Hij vervangt de hydraulische koppelomvormer van een gewijzigde achttrapsautomaat, die in ruime mate bijdraagt tot het lineaire en coherente karakter van de acceleraties, zelfs in volledig elektrische modus. Alles bij elkaar wordt de viercilinder-turbo met directe benzine-injectie bijna altijd perfect bijgestaan, ongeacht de geselecteerde rijmodus.

Bij vollast, met het gaspedaal tegen de vloer en de automaat in de S-stand levert de boostmodus tijdelijk 245 pk en 480 Nm. Daarmee wordt het sprintje van 0 tot 100 km/h afgewerkt in 7,1 seconden. De Q5 Hybrid blijkt bijzonder opwindend te zijn wanneer je op zoek gaat naar prestaties, niet alleen omdat zijn twee motoren de beschaafdheid van een dikke atmosferische V6 evenaren, zowel qua duw in de rug als qua klank (de TFSI-motor ronkt aangenaam), maar ook omdat zijn verlaagde onderstel (25 millimeter) hem interessanter maakt om mee te rijden op een bochtig traject.

De Hybrid, een nieuwe versie die wordt toegevoegd aan het bestaande Q5-gamma en die verkrijgbaar zal zijn vanaf eind dit jaar, zal (in Duitsland) 53.700 euro kosten, 10.000 euro meer dan de basis-2.0 TFSI. De meerprijs van het hybridesysteem is daarvoor voor de helft verantwoordelijk, de andere helft is te rechtvaardigen door de rijkelijkere standaarduitrusting. Een zuinigheidswonder is dit niet, maar de elektromotor geeft de prestaties van de 2.0 TFSI wel nog wat meer elan...

U kunt de Eerste Test van de Audi Q5 Hybrid nalezen in AutoGids 826 van 22/6/2011.

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker