Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-affaire: het EPA onderzoekt de 3.0 V6 TDI

Geschreven door David Leclercq op 23-11-2015

Het Amerikaanse milieuagentschap EPA zet zijn onderzoek verder naar de 3.0 V6 TDI, die volgens de organisatie ook fraude zou plegen bij de uitstoottests. Volgens Volkswagen is de gebruikte software echter perfect legaal.

Minstens 85.000 voertuigen van de merken Porsche, Audi en Volkswagen zouden ook fraude gepleegd hebben bij de uitstoottests door middel van intelligente software, zo verklaarde het Amerikaanse Agentschap voor Milieubescherming EPA. In tegenstelling tot wat sommige bronnen eerder beweerden, blijft Volkswagen die aantijgingen echter ontkennen. De Duitsers geven toe dat er wel degelijk een soort slimme software op deze motor zit, maar die zou enkel werkzaam zijn bij een koude start, om de uitlaatzuiveringssystemen sneller op temperatuur te brengen. Voor Volkswagen gaat het dus om optimalisering, niet om fraude. Volgens het EPA zit de ‘frauduleuze’ 3.0 TDI in de Volkswagen Touareg 2014, de Audi A6 2016, de A7, de A8, de Q5 en de Porsche Cayenne 2015.

Het onderzoek gaat verder

Het EPA en de California Air Resources Board “zullen verder onderzoek verrichten en de nodige maatregelen nemen”, zo meldde het federale agentschap in een verklaring, dat daarmee aangeeft nog niet helemaal klaar te zijn met de 3.0 TDI. Het EPA maakte zijn vermoedens van fraude rond deze motor bekend op 2 november.

Niet illegaal in Europa?

De baas van de communicatieafdeling van Audi Amerika, Jeri Ward, verklaarde dat de software van de 3.0 TDI in ieder geval conform is met de Europese uitstootwet. Dat is echter niet het geval in de VS, waar het EPA de software beschouwt als een manipulatiesysteem (defeat device). Het is nu afwachten naar de resultaten van het onderzoek.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten