Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / AUDI Q7 e-Tron : Fiscaal paradepaardje

Geschreven door Iwan Kneuts op

Na Mercedes en BMW zet ook Audi in op de oplaadbare hybride. Met de Q7 e-Tron treedt Audi toe tot het voornamelijk om fiscale redenen bijzonder populaire segment van hybride luxe-SUV’s.

Prijs
NB

Na de A3 e-Tron telt het Audi-gamma nu ook een tweede oplaadbare hybride: de Q7 e-Tron. Voor de Europese markt koppelt Audi daarin een 3.0 V6 TDI aan een elektrische motor, die samen met een afzonderlijke koppeling in de achttrapsautomaat is geïntegreerd (voor onder andere de Amerikaanse markt wordt aan een benzinemotor gedacht). Die dieselmotor levert 258 pk en 600 Nm, de elektrische motor 128 pk en 350 Nm, wat een gecombineerd vermogen van 373 pk en 700 Nm koppel oplevert. Daarmee accelereert de Q7 e-Tron in 6 seconden van 0 naar 100 km/h, terwijl zijn topsnelheid is begrensd op 225 km/h. En volgens de normtestcyclus voor plug-inhybrides verbruikt hij amper 1,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 46 g/km. 

  • Algemeen comfort
  • Vlot weggedrag
  • Interessant verbruik mogelijk
  • Hoog gewicht
  • Geen zeven zitplaatsen
  • Hoge prijs

Audi kiest voor zijn plug-inhybride voor een lithium-ionbatterij, die is opgebouwd uit 168 cellen en een capaciteit van 17,4 kWh heeft. Dat is voldoende voor een zuiver elektrisch rijbereik dat kan oplopen tot 56 kilometer. Om een idee te geven, de A3 e-Tron houdt het bij 50 elektrische kilometers. Een lege batterij helemaal opladen neemt aan een indu-strieel stopcontact iets minder dan 2,5 uur in beslag; aan een gewoon stopcontact duurt het laden bijna 8 uur. Gecombineerd – met een opgeladen batterij én een volle tank diesel – pakt de Q7 e-Tron uit met een actieradius van 1.400 kilometer.

Net als in de A3 e-Tron heeft de bestuurder de keuze uit vier rijmodi: elektrisch, Hybrid (waarin het hybridemanagement beslist over de meest efficiënte oplossing), Charge (om de batterij onderweg op te laden) en Hold (om de elektrische energie op te slaan). De e-Tron start elektrisch op, waarna de bestuurder het hybride systeem kan activeren door op het actieve gaspedaal een weerstand te overwinnen. Die weerstand is afhankelijk van de lading van de batterij. 

De Q7 e-Tron is bijna vanzelfsprekend uitgerust met Audi’s virtuele cockpit en standaard voorzien van het MMI Navigatie Plus-systeem met Audi Connect, dat samenwerkt met het hybridemanagement. Het gps berekent op basis van de navigatiegegevens en de verkeersinformatie de optimale route met het oog op het verbruik, en daarnaast screent het systeem dankzij de standaard gemonteerde frontcamera en de radarsensoren van de optionele adaptieve snelheidsregelaar de weg tot 3 kilometer voor de auto, waarbij een indicator aangeeft wanneer het raadzaam is om van het gas te gaan. Dat kan voor een bocht, een verkeersbord of een obstakel zijn. Het signaal wordt overigens ook door het actieve gaspedaal overgenomen in de vorm van tegendruk tegen de rechtervoetzool. 

In dit artikel : Audi, Audi Q7

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker