Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi Q7 V12 TDI

Met de "superlatieve" Q7 6.0 TDI wil Audi zijn imago nog wat verder uitbouwen en gefortuneerde klanten verleiden in landen die nog weigerachtig staan tegenover diesel.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De cilinderrijen van de V12 onder de motorkap van de Q7 vormen in plaats van de hoek van 90 graden zoals bij alle andere V-motoren van de groep een klassiekere hoek van 60 graden omwille van de cyclische regelmatigheid, het formaat en de stijfheid van de krukas. De inspuiting van brandstof in werd toevertrouwd aan piëzoelektrische injectoren met acht gaten die op hun beurt worden gevoed door een gemeenschappelijke inspuitbuis van de jongste generatie met een injectiedruk tot 2.000 bar. Voor de drukvoeding zorgen twee turbo's met variabele geometrie.

Zodra de motor tot leven gewekt is, produceren zijn twaalf cilinders een ingehouden brom die eigenlijk niet zo ver verwijderd is van die van een grote V6. Van bij de eerste meters valt op hoe gemakkelijk de Q7 6.0 TDI zich laat besturen. Hij kruipt moeiteloos voort over het asfalt tot op het moment dat de bestuurder beslist het gaspedaal stevig in te trappen. Op dat ogenblik geeft de sturing van de automaat - nog steeds even subtiel - de opdracht om terug te schakelen, waardoor de inzittenden een duw in de rug krijgen die pas wordt onderbroken wanneer wordt opgeschakeld.

De geluiddemping van onze testwagen liet zwaar te wensen over, want het gebrom van de V12 was vervelend ondanks de klank die het uitstekende audiosysteem van Bose ten beste geeft. Het wordt zelfs ronduit storend bij voluit accelereren, vooral tussen 3.200 en 3.800 o/m, waarbij het monster zo veel trillingen produceert dat het hele interieur ervan gaat daveren. We konden het haast niet geloven voor een auto van deze klasse...

De technische fiche van de Q7 6.0 TDI is een unicum in de autowereld. Voor het eerst kun je de showroom binnenwandelen met het budget voor de duurste auto en naar buiten komen met een diesel. En voor het eerst krijgt een diesel de rol van topmodel die lak heeft aan alle rationele beschouwingen die normaal gepaard gaan met de keuze voor dit type van motor.

U kunt de Eerste Test van de Audi Q7 V12 TDI nalezen in AutoGids 755 van 1/10/2008.

In dit artikel : Audi, Audi Q7

Geschreven door op