Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Eerste test / Audi R8

De Audi R8 mag vijf kaarsjes uitblazen en viert dat met ledkoplampen voor alle versies, een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak en een lichtgewichtvariant met nog een beetje meer power.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Piepjong is de Audi R8 niet meer, maar een blikvanger is hij nog altijd. Voor deze midlife-facelift heeft de Duitse constructeur dan ook niet al te veel willen raken aan zijn ontwerp, dat nog steeds bijdetijds is. Het gamma werd wel verrijkt met een nieuwe V10 Plus-versie, die er enkel is als Coupé. Deze über-R8 is 25 pk en 10 Nm krachtiger dan de gewone V10 en onderging bovendien een dieetkuur, door in hoge mate een beroep op te doen op CFRP. Dé grote evolutie bij deze facelift is echter terug te vinden op overbrengingsvlak: de gerobotiseerde zesversnellingsbak met enkele koppeling R-Tronic werd namelijk ingeruild voor een S-Tronic met zeven verhoudingen en dubbele koppeling. Gaat het hier misschien om de PDK van zusterbedrijf Porsche? Blijkbaar niet, want deze versnellingsbak is volledig nieuw.

Als eerste voelen we een V8 aan de tand, in coupélivrei en met S-Tronic. Die herinnert ons er nog eens aan hoe comfortabel deze sportwagen is: de schokdemping (een gestuurde Magnetic Ride op onze testauto) absorbeert oneffenheden in het wegdek op verbluffende wijze. Daarentegen blijkt de volautomatische stand van de nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak nog altijd te schokkerig. Vervolgens stappen we over in een Spyder V10. De motor klinkt hier bitser, de prestaties zijn straffer, maar wat meer verbazing wekt: de S-Tronic heeft hier in de automatische stand minder last van schokken... De V10 Plus tot slot geeft blijk van een gevoelig snediger weggedrag, met minder onderstuur bij het ingaan van de bocht. Het kan dus nóg efficiënter...

Deze lichte facelift diende vooral als excuus om de nieuwe S-Tronic-versnellingsbak in de R8 te kunnen monteren. Een geslaagde ingreep, waarmee Audi's sportwagen helemaal mee blijft qua prestaties. Maar de R8 blijft zich vooral onderscheiden door zijn comfort en door zijn stuurgemak. De nieuwe Plus-versie geeft het geheel wat meer pit, maar is ook flink duurder en bovendien niet beschikbaar als Spyder.

U kunt de Eerste Test van de Audi R8 nalezen in AutoGids 862 van 14/11/2012.

In dit artikel : Audi, Audi R8

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF

De concurrenten