Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi R8 Coupé V10 GT RWD (2023) – (nog) beter met de jaren

Geschreven door Klaas Janssens op

De Audi R8 is er nu ook als GT RWD, een tot 333 exemplaren gelimiteerde reeks die de talloze talenten van deze sportwagen nog eens extra in de verf zet. AutoGids doet de test op het Circuit van Monteblanco.

Concept

Het is niet de eerste keer dat de Audi R8 een GT-variant krijgt. In 2011 fungeerde de eerste generatie reeds als basis voor een exclusieve topversie waarmee Audi Sport de talrijke successen in de GT-racerij vierde. Net zoals toen gaat het om een tot 333 exemplaren beperkte reeks - al beperkt Ingolstadt zich nu tot de R8 Coupé. Van die gelimiteerde oplage zijn er 3 stuks voor de Belgische markt. Prijskaartje? 227.500 euro, inclusief btw.

Het koetswerk van de Audi R8 V10 GT RWD combineert zwarte badges met een uit koolstofvezel vervaardigde Aero-kit, die bestaat uit in de windtunnel ontwikkelde add-ons zoals de splitter onder de neus, winglets op de voorbumper, een achtervleugel met zwanehals en noem maar op. De GT is enkel te verkrijgen als Audi R8 Coupé en komt in de laktinten Suzuka Gray, Tangorot Metallic en Daytona Grey Metallic. Het interieur combineert veel zwart met rode accenten, zoals gebruikt voor de veiligheidsgordels van de lichtgewicht sportstoelen.

België krijgt drie van de 333 voorziene exemplaren. Prijskaartje? 227.500 euro, inclusief btw.

De Audi R8 V10 GT RWD wordt de laatste die aangedreven wordt door de atmosferische 5,2 liter-V10, hier goed voor een piekvermogen van 620 pk en een maximumkoppel van 570 Nm. Die power wordt enkel en alleen op de achterwielen gezet en dat via een verdere evolutie van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die nog snellere schakeltijden belooft en dankzij aangepaste verhoudingen voor sterkere acceleraties zorgt. Die specificaties vertalen zich in indrukwekkende prestaties.

De Audi R8 V10 GT RWD sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,1 seconden van 0 naar 200 km/u, terwijl de topsnelheid 320 km/u bedraagt. Om weer tijdig tot stilstand te komen, rekent deze Audi R8 standaard op koolstofkeramische remmen. Die vullen de speciale tienspakers, 20-duimsvelgen die je kan uitrusten met Michelin Sport Cup 2-banden.  

Review Audi R8 V10 Coupé GT RWD

Rijgedrag

De Audi R8 V10 Coupé GT RWD krijgt ook een aantal gewichtsbesparende maatregelen, waardoor het gewicht met ongeveer 20 kg gedrukt wordt tot een 1.570 kilogram. Het specifieke Performance-onderstel kan je optioneel combineren met een verstelbare schroefset, zodat je de compressie en de rebound kan aanpassen aan je rijstijl en aan de karakteristieken van het circuit waarop je deze Audi R8 loslaat.

Op zoek naar extra sensaties van de achterwielaangedreven aandrijflijn innoveert Audi Sport met de zogeheten Torque Rear Drive Mode, waarbij de tractiecontrole allerlei parameters interpreteert om de mate van slip te regelen. Het systeem werkt met zeven trappen, van stabiel en gecontroleerd tot dwars en agressief. Maar dus wel met een elektronisch veiligheidsnetje, want zo'n Audi R8 V10 GT RWD is en blijft een beest. 

Wanneer je het tempo gaat opdrijven, merk je dat deze versie uit harder hout gesneden is.

Ondanks alle aanpassingen wil de Audi R8 V10 GT RWD geen hardcore circuitjongen zijn, zoals bijvoorbeeld de Porsche 911 GT3 RS. Maar vooral aantonen tot wat hij allemaal in staat is, zelfs zonder de hulp van de Quattro-aandrijving. Op het circuit van Monteblanco nabij Sevilla voelt de GT RWD meteen vertrouwd aan. Pas wanneer je het tempo gaat opdrijven, merk je dat deze versie uit harder hout gesneden is.

De van aandrijfkrachten bevrijde voortrein vindt wat sneller grip, de remmen bijten net iets harder en dankzij de achterwielaandrijving en de ingekorte verhoudigen van de vernieuwde versnellingsbak draait de Audi R8 V10 GT RWD vlotter en stijft hij agressiever weg, wat wonderen doet voor je rondetijden. Maar het is de beleving die de grootste stappen zet, met een chassis dat zich mooi laat zetten en uitstekend communiceert wat het van plan is. En maar goed ook, want de snelheid waarmee je deze jongen van apex naar apex jaagt, verdraagt weinig fouten.

Review Audi R8 V10 Coupé GT RWD 

Verdict

De Audi R8 gaat al even mee, maar allerlei evoluties en andere upgrades houden de Duitse atleet opvallend fit en lekker lenig. Als deze GT RWD een ding aantoont, dan wel dat deze wijn nog beter wordt met de jaren. En dat een sportieve Audi helemaal geen Quattro-aandrijving nodig heeft om te schitteren. Zoals we dat ook zagen met de technisch nauw verwante Lamborghini Huracan.

Was de Audi R8 een allemansvriend die gewone bestuurders snel een racepiloot deed voelen, dan draait deze GT RWD de rollen om. Getalenteerde rijders die op zoek zijn naar meer edge, krijgen een pakket dat ze helemaal naar hun hand kunnen zetten. Wie niet over die stuurvaardigheden beschikt, moet vooral veel respect hebben voor dat enorme prestatiepotentieel, want deze jongen bijt wel wanneer je de teugels laat vieren.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by klaas janssens (pro) (@kjanssens_pro)

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi R8

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars